Stopprøve nr. 10.

Søsikkerhed.

Når du har besvaret opgaverne nedenfor, skal du klikke på knappen nederst på siden med RET PRØVE".

Hvis der er svaret forkert i en eller flere opgaver, får du "en ommer", hvor de forkerte svar skal korrigeres.

OBS! Hvis du ikke har taget kystsejlerprøven, vil vi anbefale, at du læser denne lille artikel inden du går i gang med opgaverne herunder.


Opgave nr. 1

Hvad afgør dimensionerne på dit anker, ankerline og -kæde samt evt. ankerspil?
Det fremgår af bådens CE-mærkning
Bådens størrelse og omstændighederne, hvorunder der ankres, f.eks. vind, bølger eller strøm


Opgave nr. 2

Hvad er afgørende for dit valg af ankertype
B
undforholdene, f.eks. sten, mudder eller sand
Vindretningen



Opgave nr. 3

Brandtæpper bruges til at kvæle ild, og der bør som minimum være et brandtæppe i pantry / kabys.
Hvad er alternativet?
Et vådt uldtæppe
Et tørt syntetisk tæppe



Opgave nr. 4

Din motor trækker svagere og svagere og er ved at gå helt i stå.
Hvad tjekker du?
Om det kan være et tilstoppet brændstoffilter, som skal skiftes, inden sejladsen kan fortsættes
Omdrejningstælleren



Opgave nr. 5

Din motor går i stå og du må ankre op i et farvand, hvor der færdes andre fartøjer. Du har ikke en ankerkugle som du kan vise forude for at signalere, at du ligger for anker og ikke kan manøvrere i henhold til vigereglerne.
Hvad er alternativet?
En rød pladefender
En sort kuglefender


Opgave nr. 6

Du driver rundt uden at kunne styre dit skib, f.eks. som følge af motor- eller rorhavari, og kan derfor ikke manøvrere i overensstemmelse med vigereglerne. Ankerlinen kan ikke nå havbunden. Du har ikke dagsignalet "ikke under kommando" ombord.
Hvad er alternativet?
To sorte kuglefendere, den ene over den anden
Motortrekanten



Opgave nr. 7

Du møder et sejlførende fartøj, som ikke viser "motortrekant", men du kan tydeligt se på kølevandet og udstødningen, at fartøjet har maskinen gående.
Hvorledes manøvrerer du hvis der opstår fare for en kollision.
Som hvis fartøjet er et sejlskib
Som hvis fartøjet er et maskindrevet skib



Opgave nr. 8

Du har mistet fremdriften, og har brug for at ligge underdrejet i dårligt vejr. Du har intet drivanker ombord til at holde stævn eller agterstævn op i vind og bølger, men bruger hynderne fra kahytten til at slæbe efter fartøjet
Hvad vælger du?
Slæbetovet så langt, som det er praktisk muligt
Slæbetovet ikke over 5 meter



Opgave nr. 9

Hvad kan bruges som alternativt drivanker i små både for at hjælpe med at holde båden op imod vind og bølger, f.eks. ved motorstop?.
Et paraplyanker i en tung kort kæde
En stor pøs/spand slæbt i en lang line


Opgave nr. 10

Dit ekkolod er gået i "sort".
Hvad er alternativet?
Et håndlod, f.eks. et stykke line med knuder for hver 2 meter, og en svensknøgle i en ene ende
En fender i en lang line



Opgave nr. 11

Du har en mand overbord, men ingen redningskrans.
Hvad er alternativet?
En fender eller redningsvest i en lang line
Et paraplyanker i en kort kæde



Opgave nr. 12

Du har motorstop og søen er for kraftig til, at et andet fartøj tør nærme sig dit fartøj for bugsering. Hvordan får du etableret en slæbetrosse til det andet fartøj?
Lader en fender eller redningsvest drive med vinden/strømmen, fastgjort til den ene ende af
      en tynd line, som kan bruges til at hale slæbetrossen hjem
Svømmer over til det andet fartøj med en slæbetrosse i munden



Opgave nr. 13

Hvad bruger du et folie-tæppe til?
Som alternativ til et brandtæppe
Er chokforebyggende, og beskytter en person mod kulde og varme



Opgave nr. 14

Hvorfor bør du tage dine fortøjningstrosser med på sejlturen, hvis du ikke har et langt slæbetov ombord?
Hvis du skulle få brug for ekstra tovværk til f.eks. slæb, livline, opankring eller drivanker
Ellers bliver fortøjningstrosserne måske stjålet



Opgave nr. 15

Et besætningsmedlem har revet sig på en skarp kant, og bløder voldsomt.
Du har glemt førstehjælpskassen med forbindinger.
Hvad er alternativet?
Folie-tæppet
Klude eller tøjstykker, en kniv og gaffa-tape.


Opgave nr. 16

Du er ude med en lille jolle, hvor der ikke er plads til et fastmonteret kompas ved styrepladsen.
Hvad er alternativet?
Et håndholdt spejderkompas i lommen
En sekstant



Opgave nr. 17

Hvad kan problemet være, hvis ladelampen lyser, eller motoren bliver varm?
En løs eller defekt kilerem som skal strammes op eller udskiftes, inden sejladsen
        kan fortsættes
Et tilstoppet brændstoffilter



Opgave nr. 18

Sømanden får brug for sin kniv, når der kommer tovværk i skruen, når ankeret sidder fast i bunden og skal droppes, og i et hav af andre praktiske situationer
Hvad er alternativet?
E
t stykke skarpt metal eller et glasskår
En grydeske



Opgave nr. 19

Selv om du er "dagskipper", kan du af mange og uforudsigelige grunde havne ude på havet i buldrende mørke. Brug en håndlygte til at aflæse kompas og søkort, søge efter sømærker, og til at gøre opmærksom på din tilstedeværelse, hvis andre fartøjer nærmer sig i mørket. Lygten benyttes også som signalapparat.
Hvad er vigtigt at huske?
Morsekoden for bogstavet H
Ekstra batterier til håndlygten



Opgave nr. 20

Dine lænsepunper kan være manuelle eller automatiserede. Lænsepumperne ombord skal afprøves ofte, f.eks. inden afgang fra en havn. Hvad mere er vigtigt?
At der er rengjort i bunden af båden, så pumperne ikke stoppes af gamle sokker, tyggegummi
        og klude
At pumperne kører konstant når du sejler



Opgave nr. 21

Hvad er alternativet til lænsepumpen?
E
n pøs
En svømmetur



Opgave nr. 22

Mobiltelefonen skal være helt opladet. Du kan spare tid og batteri i en nødsituation, hvis du på forhånd har indkodet redningstjenestens direkte telefonnummer i mobiltelefonen.
Hvad skal du mere huske?
Telefonnummeret til Søsportens Sikkerhedsråd
Ekstra batteri, plastikpose / vandtæt cover, og evt. en 12 volt oplader.



Opgave nr. 23

Hvordan skal du opbevare nødraketter og -blus
Tørt og sikkert, samt ude af rækkevidde for børn og barnlige sjæle
Tæt på motorens udstødningssystem



Opgave nr. 24

Hvorfor skal du holde øje med med holdbarhedsdatoen på pyroteknik.
Gammelt krudt lugter ilde
I gamle raketter kan krudtet være "stampet", således at raketten eksploderer i hånden på dig


Opgave nr. 25

Hvad gør du med pyroteknik, når holdbarhedsdatoen overskrides?
Fyrer hele skidtet af nytårsaften
Gamle nødraketter og -blus skal afleveres til politiet.


Opgave nr. 26

Hvad kan årsagen være, hvis olietrykket falder og motoren bliver varm?
Et stoppet oliefilter, som skal skiftes, inden sejladsen kan fortsættes
Et tilsodet tændrør


Opgave nr. 27

Hvad kan du bruge en pejlekikkert til?
Til at sejle efter i stedet for et styrekompas
Til at aflæse kompaspejlingen til en genstand temmelig nøjagtigt


Opgave nr. 28

Hvad er en PLB?
En personlige nødsender, som når den aktiveres, f.eks. ved MOB, sender et nødsignal med
        din position og MMSI nummer
Det samme som en AIS-transponder.


Opgave nr. 29

Hvad er en EPIRB?
En satellittelefon
En større og kraftigere nødsender end en PLB, som oftest er monteret på båd og/eller redningsflåde.


Opgave nr. 30

Hvis en udmattet besætning også skal kæmpe imod kulde, sult og tørst, kan der hurtigt gå noget galt.
Hvem har ansvaret for, at de ombordværende ikke fryser, sulter eller tørster?
Skipperen
Det har de selv


Opgave nr. 31

Hvorfor har du altid en pøs / spand ombord?
F.eks. til at lænse båden, slukke brande og holde rent ombord, anvendes som toilet, frem for
        at læne dig ud over rælingen. Kan i små både anvendes som drivanker, slæbende i en lang line.
Det har alle de andre lystsejlere




Opgave nr. 32

Hvad forstår du ved 3-lags-princippet når det gælder påklædning til havs?
En inderste hygiejnedel (undertøj), en mellemste termisk (dvs. varmeisolerende og ventilerende)
        del, en yderste vand- og vindbeskyttende del
En inderste termisk (dvs. varmeisolerende og ventilerende) del, en mellemste vand- og
        vindbeskyttende del, en yderste hygiejnedel



Opgave nr. 33

Hvad skal du med en radarreflektor?
Den kan man slå på med en grydeske, i tilfælde af tåge
Hjælper dig med at blive set af andre skibes radarer.



Opgave nr. 34

Hvad skal du med en redningsbøje?
Kastes ud ved MOB (Mand over Bord), så det bliver nemmere at finde positionen igen,
        efter at fartøjet er blevet vendt
Kastes i vandet ved maskin- eller rorhavari, så andre skibe kan se, at man har brug for bugsering



Opgave nr. 35

Myndighederne kræver, at der forefindes godkendte rednings- eller svømmeveste til alle ombord. Hvad kræves mere?
Redningsvestene skal være blå eller grønne
Redningsvestene skal være i rette størrelser og i brugbar stand



Opgave nr. 36

Skal et besætningsmedlem eller en passager tage redningsvesten på, hvis det forlanges af skipperen?
Ja
Nej



Opgave nr. 37

Alt for mange søulykker i fritidsbåde starter med, at motoren løber tør for brændstof og stopper. Måske driver du på grund, måske dør du af kulde, eller måske drukner du. Hvad kan du lære af det?
Husk godkendt reservedunk med ekstra brændstof samt påfyldningsstuds eller tragt
Køb en sejlbåd



Opgave nr. 38

Husk at skifte brændstof i reservedunken med mellemrum. Hvorfor er det vigtigt at fylde reservedunken helt op?
Brændstofpriserne stiger hele tiden, så du sparer penge
Så der kondenseres mindst muligt vand i brændstoffet



Opgave nr. 39

Hvis du sover ombord på båden, bør du installere mindst 1 røgalarm. Hvis du har gasinstallationer om læ på båden, bør du montere mindst 1 gasalarm.
Hvad er alternativet?
At der altid er en vågen person, som har brandvagten
En papegøje



Opgave nr. 40

Signalflaget N (det blå skakbræt), sættes før en bro, der kan åbnes, for at tilkendegive, at du ønsker at passere broen.
Vist alene betyder signalflaget N: Nej
Vist alene betyder signalflaget C: Ja
Hvad betyder det hvis flagene vises samtidig:
Opmærksomhedssignal
Nødsignal



Opgave nr. 41

Du er løbet tør for brændstof og prajer en båd i nærheden, for at blive bugseret til nærmeste havn. Du har ikke noget slæbetov ombord, og må binde dine fortøningstrosser sammen for at blive bugseret.
Hvad er ulempen?
Knuder svækker tovværket
Fortøjningstrosserne kan blive trukket for lange



Opgave nr. 42

Mange både med fast skrueaksel holder havvandet ude ved at holde en pakdåse på stævnrøret fyldt med stævnrørsfedt. Stævnrøret er det rør, hvor igennem skrueakslen føres ud gennem skroget. Hvis dette fedt pludselig begynder at "sive ud", begynder der i hurtigt stigende tempo at trænge vand ind i båden.
Hvad gør du?
Vikler stævnrør og pakdåse ind i et tykt lag gaffa-tape
Pumper nyt fedt ind i pakdåsen


Opgave nr. 43

En klog skipper har altid varme tæpper ombord. Hvad er det særlige ved uldtæpper?
De er billige
D
e isolerer, selvom de er våde


Opgave nr. 44

Du kan tilkalde hjælp via VHF-radioen, eller selv assistere ved eftersøgninger og redningsoperationer via radioen. Skal du bestå en certifikatprøve for at betjene VHFudstyret?
Ja
Nej



Opgave nr. 45

Hvorfor bør sejlbåde medbringe en kraftig wiresaks/boltsaks?
Så kan man klippe ankerkæden over, hvis den går i bekneb
Så vanter og stag kan klippes i en fart, hvis masten ryger overbord i hårdt vejr


Opgave nr. 46

Du bør have det håndværktøj med på sejlturen, der er nødvendigt for at efterspænde eller nødreparere din motor, gear, tekniske installationer, rig og sejl. F.eks. kan du komme ud for at skulle skifte en kilerem, et spændebånd eller et filter.
Hvad gør du for, at beskytte dit værktøj mod de barske miljøpåvirkninger?
Opbevares tørt, rengøres grundigt efter brug, og smøres evt. med lidt olie
Lader værktøjet blive derhjemme



Opgave nr. 47

Hvor ofte og hvordan bør man checke motor for f.eks. kølevandstand, tilstoppet søvandsfilter, oliestand, utætheder og løse/slidte kileremme?
Inden man afgår fra havn og ifølge fabrikantens anvisninger
Når båden søsættes



Opgave nr. 48

Hvor ofte og hvordan bør man checke sikkerhedsudstyrets tekniske tilstand, f.eks.brandslukkere, redningsveste og redningsflåde?
Når båden tages op om efteråret
Man skal følge fabrikantens anvisninger



Opgave nr. 49

Hvor ofte bør man afprøve lanterner, el-navigationsudstyr og kommunikationsudstyr?
Inden afgang fra havn
Når man skal bruge det


Opgave nr. 50

Hvorfor skal du have ankeret klargjort inden anløb af en havn?
For at kunne ankre op i havnebassinet hvis alle pladser er optagede
For at have en "nødbremse" hvis motor eller sejl svigter



Opgave nr. 51

Hvem har ansvaret for sikker sejlads, herunder at båden er i sødygtig stand, og at sikkerhedsudstyret er i orden?
Skibets fører
Søfartsstyrelsen



Opgave nr. 52

Hvorfor skal du være påpasselig med, hvor mange personer eller hvor meget gods du tager om bord, samt hvordan vægten fordeles?
Båden kan blive ustabil og kæntre
Vandlinien kan blive skæv



Opgave nr. 53

Du har rorvagten. Hvorfor skal du undgå voldsomme eller pludselige manøvrer?
Roret kan tage skade
Der kan falde en person overbord



Opgave nr. 54

Skal alle om bord have en godkendt rednings- eller svømmevest i rette størrelse?
Nej
Ja



Opgave nr. 55

Du skal have vennerne med på en tur i din sejlbåd. Vejrudsigten lover solskin og svag vind. Hvilken påklædning kræver du at de skal medbringe?
Varmt og vandtæt tøj, samt gummistøvler og skridsikkert fodtøj
Badetøj og -sko



Opgave nr. 56

Du ser et par lystfiskere på vej ud af havnen i en jolle. De står op i båden med hænderne i lommerne. Det ser hyggeligt ud, men er det klogt?
Det er ligemeget om man står op eller sidder ned
Man skal aldrig stå op i en mindre båd, hvis det kan undgåes



Opgave nr. 57

Hvorfor skal man holde god orden om bord, også i godt vejr?
Så kan man bedre finde de forskellige ting
Vejret kan hurtigt slå om, og så kan løst grej blive farligt



Opgave nr. 58

Hvad skal føreren især være opmærksom på, i forbindelse med brugen af søkort og sejladshåndbøger?
At de er godkendte af søfartsstyrelsen
At de er opdaterede



Opgave nr. 59

Skal bådens fører planlægge hele sejlruten inden sejladsen påbegyndes?
Ja
Nej



Opgave nr. 60

Bør man jævnligt kontrollere skibets position under sejladsen?
Nej
Ja


Opgave nr. 61

Hvilke søkort skal anvendes under sejlads?
De mest detaillerede for området
Oversigtskort


Opgave nr. 62

I hvilke tilfælde skal føreren varskoes, hvis han/hun ikke er på vagt?
Det skal føreren instruere vagten om
Det afgør vagten


Opgave nr. 63

Skal alle om bord vide hvor sikkerhedsudstyret er, og hvordan det fungerer?
Ja, både besætning og passagerer
Nej, kun føreren af skibet



Opgave nr. 64

Hvad skal man gøre hvis man kæntrer langt fra land?
Svømme mod land
Kravle op på den kæntrede båd hvis det kan lade sig gøre



Opgave nr. 65

Hvad skal man gøre hvis man kæntrer langt fra land, og man ikke kan kravle op på båden?
Svømme mod land
Blive ved båden, ligge stille i vandet, holdt oppe af redningsvest eller lignende



Opgave nr. 66

Rednings- og svømmeveste skal være typegodkendte. Der findes 3 mærker, hvoraf 1 skal findes på vesten. Hvilke mærker?
SOLAS - CE - VAREFAKTA
CEVNI - D - GREENLINE



Opgave nr. 67

Opdriften i EU-typegodkendte svømme- og redningsveste måles i Newton(N). Hvor mange N svarer til en opdrift på 1 kg.?
1 N
10 N



Opgave nr. 68

Man bør kun bruge godkendte sikkerhedsseler og livliner. Hvilken grundregel skal man følge?
Livlinen skal være så lang som muligt
Livlinen skal være så kort som muligt



Opgave nr. 69

Man kan fastgøre livlinen til et stræktov. Hvorledes fastgøres stræktovet?
Fra for til agter i begge sider af båden
Fra stormastens top til nokken på storsejlsbommen



Opgave nr. 70

Selvoppustelige gummiredningsflåder har en line fastgort om bord på båden. Hvorfor det?
Den skal bruges til flådens drivanker
Det er en udløserline, så flåden oppustes når den kastes over bord



Opgave nr. 71

Har alle godkendte redningsflåder samme udstyrspakke?
Ja
Nej



Opgave nr. 72

En person ombord på din sejlbåd er kommet til skade, og skal samles op af en helikopter, for at blive transporteret til et hospital. Hvad gør du?
Placerer personen midtskibs lige ved masten, hvor skibet er mest roligt
Placerer personen i en gummiflåde eller jolle, som slæbes 30-50 meter efter båden



Opgave nr. 73

Hvilken organisation leder eftersøgninger og redningsaktioner til søs?
Søsportens Sikkerhedsråd
NMOC (Nationalt Maritimt OperationsCenter)



Opgave nr. 74

Hvilken opgave har Redningscentralen i Karup (RCC) ved redningsaktioner til søs?
Dirigerer assistance fra helikopter og fly
Dirigerer assistance fra søværnets skibe


Opgave nr. 75

Hvad skal du gøre hvis du observerer et nødsignal?
Kontakte alle skibe i området over VHF og afgive et opmærksomhedssignal fra eget skib
Kontakte en kystradiostation over VHF eller ringe til Alarmcentralen 112 eller til NMOC (Nationalt Maritimt OperationsCenter) og straks komme den nødstedte til hjælp



Opgave nr. 76

Har alle skibe pligt til at yde hjælp i en nødsituation?
Ja, såfremt det kan ske uden fare for eget skib eller besætning, og såfremt anden og
        bedre hjælp ikke er påbegyndt.
Nej, det må de professionelle klare



Opgave nr. 77

Hvad sker der, når man påvirkes af kulde?
Reaktionsevnen, muskelstyrken og hjernefunktionen nedsættes
Man reagerer hurtigere, bliver stærkere og mere klar i hovedet



Opgave nr. 78

Hjælper alkohol mod afkøling?
Nej - alkohol forværrer situationen
Ja - man skal bare drikke en hel del



Opgave nr. 79

Skal man ved en kæntring søge at kravle op på bunden af båden, selv om luften er koldere end vandet?
Ja, for vand afkøler kroppen mange gange hurtigere end luft
Nej - man skal blive i vandet hvis det har den højeste temperatur



Opgave nr. 80

Du er faldet over bord, vandet er koldt, og du venter på at de andre vender skibet og samler dig op.
Hvad gør du?
Beholder al tøjet på, presser armene ind mod kroppen og holder benene samlet op mod kroppen
Tager al tøjet af, og basker med arme og ben for at holde varmen



Opgave nr. 81

Hvorfor skal man undgå at sætte gang i blodcirkulationen hos en kuldeskadet person?
Fordi det sidste varme blod inde i kroppen derved blandes med det kolde blod i arme og ben,
        hvorved tilstanden forværres
For at undgå koldbrand



Opgave nr. 82

Du er på sommertogt. Ret fremme for stævnen får du øje på en redningsvest i vandet. Da du kommer nærmere opdager du, at der er en person i redningsvesten, og du bjærger med styrmandens hjælp vedkommende om bord på din båd. Det er en ældre kvinde - tilsyneladende livløs og stiv af kulde. Hvad gør du?
Lægger hende i aflåst sideleje, og udsender et nødsignal
Undersøger om luftvejene er fri og om personen trækker vejret ellers startes kunstigt
        åndedræt straks (trinvis førstehjælp)



Opgave nr. 83

Du har bjærget en forkommen kvinde op af vandet. Heldigvis trækker kvinden vejret, men svagt. Hun er bevidstløs og underafkølet men kan stadig reddes. Hvad gør du?
Bærer hende ned i motorrummet, hvor temperaturen er oppe på næsten 50ºC, pakker hende ind
        i varme tæpper og masserer hendes arme og ben kraftigt
Bærer hende ind i et ikke-opvarmet rum, fjerner det våde tøj og pakker hende ind i
        ikke-opvarmede tæpper. Først kroppen og benene i et tæppe for sig selv, dernæst et andet
        tæppe omkring hoved, arme og krop, således at kroppen ikke kan varme armene op



Opgave nr. 84

Du har bjærget en forkommen kvinde op af vandet. Kvinden kommer langsomt til bevidsthed efter at du har pakket hende korrekt ind i tæpper, og du udspørger hende om ulykken. Hvad er der sket?, hvilken position?, skibets navn?, og som det vigtigste: ER DER ANDRE PERSONER I VANDET ? Kvinden svarer dig, men er stadig kold og noget forvirret. Hvad gør du?
Pakker hende ud af tæpperne, giver hende en iskold øl og lader hende passe sig selv
Lader hende forsat være indpakket i tæpperne, giver hende varm og sukkerholdig drikkelse, taler
        til hende, og beroliger hende.