Dette
gør-det-helt-selv-kursus må kun benyttes af Duelighedsklubbens
medlemmer
VHF / SRC certifikatuddannelsen
Læs først
her!
1. Start med at læse den første lektion
herunder
2. Når du har forstået lektien, kan du gå videre nederst
i lektionen ved at klikke på ordet
spørgsmål
3. Når du har øvet dig på de
spørgsmål der hører til lektionen går du videre
på samme måde, med den næste lektion i rækkefølgen
Hvorfor VHF?
Lektion 0101
Det har ofte været
drøftet, hvilken radiokommunikation der er bedst. Ingen betvivler at
VHF- systemet er det bedste, men desværre er der mange der ikke vil
ofre hvad det koster for apparatur samt aflæggelse af prøve. I mange
tilfælde bliver det fremført at en mobiltelefon klarer det hele. Det
er også et godt instrument blot man husker følgende: Ude på vandet er
der for mobiltelefoner "sorte huller" så den ikke kan gå igennem. Den
skal opbevares tørt. Selv lidt røgvand kan sætte den ud af drift. Hvis
du vil kontakte andre fartøjer i nærheden, skal du kende
deres telefonnummer. Den er afhængig af batterierne, og her skal man
være opmærksom, hvis man ønsker hjælp, at det ikke er nødvendigt først
at ringe hjem, derefter kontakte politi eller Falck. Alt bruger strøm.
Ring direkte til VFK: 89433099 og forklar din situation. Herefter vil
der blive iværksat hjælpeforanstaltninger af de mest professionelle
her i landet. Det er hurtigt at kode dette nr. ind på tlf. og så har
man gjort hvad man kan for at spare på strømmen.
Din
mobiltelefon dækker ikke 100 % når du er på vandet.
Din VHF dækker
100% i danske farvande.
Du kan direkte
kontakte andre VHF-radiostationer i skibe eller på land via din
VHF, uden at kende deres identitet
I Danmark kan
du IKKE kontakte en fastnettelefon i land via din VHF, f.eks. for at
rapportere om ændringer i din sejlplan.
Når du har læst lektien på denne side, har vi lige
et par spørgsmål
For
at komme i gang som radiostation, skal du erhverve følgende:
Kaldesignalsbevis
/ frekvenstilladelse.
Et kaldesignalsbevis / frekvenstilladelse udstedes i dag med både kaldesignal
og MMSI-nummer (Maritime Mobile Service Identity code).
I store træk anvendes kaldesignalet ved brug af frekvenser til telefoni,
medens MMSI-nummeret anvendes til indkodning i digitalt radioudstyr,
som i lystfartøjer blandt andet kan være DSC-udstyr eller EPIRB.
Hvad kræves?
Din VHF-radio
skal være godkendt efter de fælleseuropæiske regler
Du skal have et
SRC-certifikat, eller der skal være en certifikatholder ombord,
for at anvende din radiostation.
Du skal betale
for en frekvenstilladelse fra Søfartsstyrelsen, før din
radiostation må tages i brug
Sammen med frekvenstilladelsen
får du et 9-cifferet MMSI nr. og et kaldesignal, som identificerer
din radiostation ved opkald
Frekvenstilladelsen
koster et engangsgebyr på ca. 1060,- kr. og skal ikke fornyes
Både SRC-certifikat
og frekvenstilladelse skal være ombord, når du har monteret
en VHF-radio
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Hvad medfører det
at blive en radiostation?
Lektion 0103
I
Danmark hedder kystradiostationen Lyngby Radio
En
kystradiostation er en radiostation på land beregnet til telekommunikation
med søfartøjer.
Danskernes kystradiostation
hedder Lyngby Radio, og benytter sig af en række fremskudtse VHF-anlæg,
det vil sige landbaserede antenner langs kysten, som vi søfolk
kan kalde via radioen ombord, og således komme i kontakt med kystradiostationen.
Kystradiostationer
kan fx lytte efter nødopkald primært på nødfrekvenser - og herudover
også videreformidle anden skib-til-skib og skib-til-land kommunikation.
Sammen med din
frevenstilladelse får du tildelt et kaldesignal og et 9-cifret
MMSI nr., så du kan identificere dig
Skibets fører
er ansvarlig for brug og misbrug af VHF-radioen ombord.
Du skal overvåge
det, hvis andre anvender din VHF-radio, og du kan stilles til ansvar
hvis andre misbruger udstyret.
Hvis du overtræder
reglerne, kan dit SRC-certifikat tilbagekaldes af Søfartsstyrelsen.
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Ansvar og pligter
Lektion 0104
Hvis
en anden person misbruger radioen på dit fartøj, f.eks.
laver et nødkald for sjov, kan du drages til ansvar, og evt.
komme til at betale for en unødvendig redningsaktion.
Fritidsfartøjer
har ikke pligt til at have VHF ombord, men hvis der findes en VHF ombord,
skal reglerne følges
Alle opkald fra
din VHF-radiostation skal foretages med ID (dit kaldesignal/MMSI nr)
Det er god skik
altid at lytte på kanal 16, som er nød- og opkaldskanalen
Du har tavshedspligt,
og den gælder hele livet.
Overtrædelse af
tavshedspligten kan straffes med bøde - og kun med bøde
De rette myndigheder
kan forlange at se dit certifikat og din radiotilladelse.
Hvis du nedlægger
din radiostation, f.eks. hvis du sælger fartøjet, skal
du underrette Søfartsstyrelsen om navn og
adresse på den nye ejer
Din radiostation
betragtes IKKE som nedlagt hvis båden hjemtages for vinteren
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Husk "Tillægget"
til certifikatprøven
Lektion 0105
Hæftet
"Radiostationer i skibe Tillæg" indeholder en kort beskrivelse
af alle de typer af VHF radiotrafik og de tilhørende tekniske oplysninger.
Du skal kunne finde rundt i hæftet, så du ikke spilder din
tid med at bladre rundt efter oplysninger, når du er til certifikatprøve.
Hæftet kan købes online hos Weilbach
Hvis dit hæfte
er fra før 2015
Udgivelsesdatoen for dit hæfte "Radiostationer i skibe, Tillæg"
er trykt nederts på den første side i hæftet.
Fra medio oktober
2015 får en række af Lyngby Radios fremskudte VHF-anlæg
(d.v.s. en række landbaserede antenneanlæg rundt langs kysten
i Danmark)
nye arbejdskanaler. Hent
og print rettelsesblad til TILLÆGGETs side 11 her.
Fra og med 2015 er det ikke længere muligt
at gennemføre almindelige radiosamtaler mellem skibe og telefonabonnenter
i land over Lyngby Radio. Dette betyder, at man ikke længere kan ringe
hjem via Lyngby Radio, og f.eks. meddele forsinkelser eller ændring
af sejlrute. Søfartsstyrelsen har ændret opgaverne ved VHF/SRC-prøven
i overensstemmelse hermed.
Husk,
at du skal have "Tillæg" med til prøven, og kunne bruge
det som opslagsværk
Man kan IKKE bestille
en samtale til et fastnetnummer i land
Private har ikke
adgang til Lyngby Radios betalingstjenester via VHF
Hvis din radiostation
af en eller anden grund nedlægges, vil der blive opkrævet en afgift
for evt. genåbning.
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Services fra Lyngby
Radio
Lektion 0106
Lektion 0106 udgik i 2015, da kystradiostationen ophørte med
at levere services imod betaling fra fritidssejlere.
F.eks. stoppede man med ekspedition af samtaler til telefoner i land,
således at fritidssejlerne ikke længere kan anvende VHF
til at informere folk i land om ændringer i sejlplaner o.s.v.
Radioens principper.
Lektion 0107
En
radiobølge bevæger sig med lysets hastighed - 300.000 km. pr. sekund
.
Hvis du vil lytte
til en radiostation, skal du vide hvilken bølgelængde/frekvens den ønskede
radiostation sender på
Frekvenserne er
opdelt (kilohertz - megahertz - gigahertz).
1 hertz = 1 svingning
pr. sekund
1 kiloherz (KHz)
= 1.000 herz
1 megahertz (MHz)
= 1.000.000 hertz
1 gigahertz (GHz)
= 1.000.000.000 hertz
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Bærebølge & Modulation
Lektion 0108
VHF-radioer
fås både som bærbare og stationære enheder.
Princippet er det samme, men de bærbare radioer rækker generelt
meget kortere afstand end stationære stationer, p.g.a. mindre
sendeeffekt.
En
bærebølge er det radiosignal, der bærer modulationen (f.eks. tale eller
data) i et signal
Når man
vil lytte til radioen, stiller man ind på den frekvens, som bærebølgen
sendes på
Via tale i mikrofonen
moduleres (pålægges) VHF-radioens bærebølge elektriske impulser
Modulationsarten
i en VHF er en frekvensmodulation som har benævnelsen F3E, hvor "F"
står for frekvensmodulation.
Der findes 2 typebetegnelser
for modulation: Enkelt - og dobbeltmodulation
Typebetegnelsen
for VHF er enkeltmodulation.
Når du har læst
på lektien har vi lige et par spørgsmål
Frekvensområder
Lektion 0109
VHF
båndet har frekvenserne fra 30 - 300 MHz til rådighed.
VHF-båndet
benyttes af flere tjenester, herunder redningstjeneste, flytjenesten
og den maritime tjeneste
Den maritime tjeneste
benytter 156 - 174 MHz.
Når du har læst
på lektien har vi lige et par spørgsmål
Brug de rigtige
kanaler
Lektion 0110
Det
er meget vigtigt, at du læser brugervejledningen grundigt til
din VHF/DSC-radio, og løbende øver dig i at anvende radioen.
En nødsituation kan gå helt galt, hvis bare en af de implicerede
radiostationer betjenes fejlagtigt.
Hvad er DSC?
En VHF-radio kan være udstyret med funktionen Digital Selective
Calling, d.v.s. et kaldesystem der ved brug af digitale signaler kan
benyttes til at oprette radioforbindelse mellem to eller flere stationer.
Systemet anvender kanal 70.
Denne funktion kommer vi nærmere ind på senere i uddannelsesforløbet.
I en VHF-radio
er frekvenserne opdelt i kanaler
Kanal 16 er opkalds
- og nødkanal
Kanal 6 må
ikke bruges som interskibskanal i perioder med is på vandet (benyttes
af isbrydertjenesten)
Kanal 12 er havnetjenesten.
Kanalerne 1F
- 2F - 3F er kun er til brug i registrerede fiskefartøjer
Kanal 70 kan ikke
benyttes til samtale, men er en digital kanal som bruges i DSC regi.
Kanalerne 6 -
8 - 72 - 77 - 1L - 2L er såkaldte interskibskanaler, og er kun beregnet
til kommuinikation skibe imellem.
Kanalerne 1L og
2L er forbeholdt fritidsfartøjer
Ved søgning
på internettet kan du finde ud af hvilke VHF- kanaler, som visse
broer, havne m.fl. kan kontaktes på
I hæftet
"Tillæg" kan du også finde ud af hvilke arbejdskanaler
der bruges af Lyngby Radio i forskellige områder
Kystradiostationernes
kanaler verden over finder du i bogen "List Of Coast Stations"
Når du har læst
på lektien har vi lige et par spørgsmål
Radiobølgernes udbredelse
Lektion 0111
VHF-radiobølger
udbredes i en ret linie
To antenner skal
altså kunne "se " hinanden for at kunne kommunikere.
VHF-antennen skal
altid anbringes så højt og frit som muligt
Hårdt vejr med
høj søgang giver ringere rækkevidde
Den mest almindelige
VHF-antenne i fritidsfartøjer er en 1 mtr. piskeantenne
Normalt rækker
en VHF gennemsnitligt ca. 50 Km.
VHF radiobølger
reflekteres IKKE af det ioniserende luftlag
Det er IKKE nødvendigt
med en jordforbindelse til et VHF anlæg
Der er større
dækning i HF/MF båndet end i VHF båndet
Når du har læst
på lektien har vi lige et par spørgsmål
GMDSS.
Lektion 0201
GMDSS
eller Global Maritime Distress and Safety System er det internationale
og verdensomspændende system til maritim nød- og sikkerhedskommunikation.
De kommunikationstyper
der er i fokus er:
- Nødmeldinger fra skibe
- Koordinering af redningsaktioner
- Sikkerhedsinformation til skibe
(vejrmeldinger, farvandsefterretninger, etc.)
En hjørnesten i GMDSS er, at al kommunikation nu er elektronisk så håndteringen
i langt højere grad kan automatiseres.
GMDSS
er et globalt dækkende system der bygger på anvendelse af MF - HF -
VHF samt satellitkommunikation.
GMDSS står for
" Global Maritime Distress and Safety System", altså et globalt dækkende
nød - og sikkerhedssystem.
Hovedformålet
med GMDSS er, at intet skib må kunne forlade havets overflade, uden
at det fuldautomatisk afsender en nødalarm.
GMDSS hører under
den verdensomspændende sikkerhedsorganisation SOLAS, som står for "Safety
Of Life At Sea".
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
DSC
Lektion 0202
DSC
"Digital Selective Call" er en digital overbygning på radiosystemet.
Lidt populært kan man sige, at en DSC radio en ganske almindelig
VHF radio - den kan blot lidt mere, nemlig sende og modtage digitale
beskeder.
DSC står for "Digital
Selective Call"
DSC-kommunikation
foregår ikke med tale, men med digitale koder (tekst), næsten som SMS
på en mobiltelefon
DSC - det digitale
selektive kaldesystem - sender og modtager digitale beskeder på kanal
70.
DSC-systemet er
først og fremmest et nød - og sikkerhedssystem, og et vigtigt led i
GMDSS
DSC kan anvendes
i såvel MF - HF - og VHF båndet
Når man anskaffer
en DSC radio skal den indkodes med skibets MMSI nr.
MMSI-nummeret
(Maritime Mobile Service Identity) er et 9-cifret nummer, der identificerer
skibet
De 3 første cifre
i MMSI nummeret er en landekode - en MID kode - der for Danmark er enten
219 eller 220.
Du finder Lyngby
Radio's MMSI-nummer i hæftet "Tillæg"
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
COSPAS-SARSAT
Lektion 0203
Hvad er en EPIRB?
Emergency Position Indicating Radio Beacon.
Specielle nød radio-bøjer, som vi kommer nærmere ind på
senere i uddannelsesforløbet.
Hvad er COSPAS-SARSAT?
Cospas-Cosmicheskaya Sistyema Poiska Avariynych Sudov/Search And Rescue
Satelite Aided Tracking.
Et system baseret på lavtflyvende satelitter der kredser omkring jorden
i polære kredsløb og som kan lokalisere nødradiobøjer der sender på
frekvenserne 121,5 MHz (civil luftfart) og 406 MHz (søfart).
COSPAS-SARSAT
satellitsystemet er et globalt dækkende redningssystem
Systemet består
af COSPAS-SARSAT's polarkredsende satelliter (Leosar), suppleret med
stationære satellitter (Geosar)
Funktionen er
at kunne modtage radiosignaler fra en aktiveret EPIRB
(en satellit nødradiopejlesender).
COSPAS-SARSAT
systemet kan positionsbestemme ved hjælp af Doppler Effekten
Nøjagtigheden
for positionsbestemmelse er bedre end 5 km.
COSPAS-SARSAT
anvender frekvensen 406 MHz
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
INMARSAT
Lektion 0204
Hvad
er INMARSAT?
International Mobile Satellite Organization. Oprettet 1976.
INMARSAT-systemet
består af 4 satellitter, der er anbragt 36.000 km. over ækvator.
Satellitterne er geostationære, hvilket betyder, at de bevæger sig med
en sådan hastighed at de, set fra jorden, altid befinder sig på en bestemt
position.
INMARSAT
er først og fremmest et system for kommunikation
INMARSAT er ikke
globalt dækkende
INMARSAT dækker
fra 76 gr. Syd til 76 gr. Nord
INMARSAT satellitsystemet
kan IKKE positionsbestemme
Systemets 4 satelitter
er placeret i geostationære baner 36.000 km over ækvator.
INMARSAT benytter
frekvensen 1.6 GHz.
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Havområder i GMDSS-systemet
Lektion 0205
I
GMDSS-systemet inddeles verdenshavene 4 havområder: A1 (lyserød)
A2 (lyseblå)
A3 (mørkeblå)
A4 (ses ikke på kortet)
Havområde A1 betyder
et område, inden for radiotelefonidækning af mindst en VHF kystradiostation,
hvor der kontinuerligt er mulighed for alarmering
via VHF DSC. Danmark hører under havområde A1
Havområde A2 betyder
et område, uden for havområde A1, inden for radiotelefonidækning af
mindst en MF kystradiostation,
hvor der kontinuerligt er mulighed for alarmering
via MF DSC.
Havområde A3 betyder
et område, uden for havområderne A1 og A2, inden for dækning af en INMARSAT
geostationær satellit,
hvor der kontinuerligt er mulighed for alarmering.
Havområde A4 betyder
et område uden for havområderne A1, A2 og A3
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
EPIRB
Lektion 0206
EPIRB
(Emergency Position Indicating Radio Beacon) er en nødradiobøje, og
GMDSS udrustede skibe skal være udstyret med mindst en EPIRB. Denne
skal være anbragt højt og frit på skibet og være “float-free“,
d.v.s., kunne frigøre sig selv, hvis skibet går ned.
Man
kan få små nødradiopejlesendere (PLB),
som besætningen bærer på sig,
og som aktiveres hvis man falder overbord.
EPIRB
står for "Emergency Position Indicating Radio Beacon".
En EPIRB er en
satellit nødradiopejlesender, der ikke indeholder nogen form for modtager
EPIRB betegnes
ofte som en alternativ alarmeringskilde.
En EPIRB under
COSPAS-SARSAT kan lokaliseres ved hjælp af Doppler Effekten
De nye EPIRB kan
afsende en position via en indbygget GPS til COSPAS-SARSAT systemet
EPIRB benyttes
i farvande overalt på jorden
Skibets MMSI-nummer
skal være indkodet i en ombordværende EPIRB
En EPIRB skal
placeres i en holder over dæk så den kan frigøres
Float-free EPIRB
er anbragt i en holder således, at den automatisk flyder fri af
fartøjet og aktiveres, hvis fartøjet synker.
Sendeeffekten
for en COSPAS-SARSAT EPIRB er 5 watt.
Batteriet i en
EPIRB er påtrykt udløbsdato
Du må ikke selv
udskifte batteriet i en EPIRB, det kræver autoriseret personel
En aktiveret EPIRB
skal kunne sende nødsignaler i mindst 48 timer
EPIRB sender
på frekvenserne 406 MHz (COSPAS-SARSAT) og 121,5 MHz (den civile luftfarts
nødfrekvens)
Hvis du aktiverer
en EPIRB ved en fejl, skal du omgående
slukke for den og kontakte en kystradiostation og fortælle om fejlen.
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
SART
Lektion 0207
SART
står for Search And Rescue Transponder - en radartransponder, der anvendes
til lokalisering i nødsituationer.
En sart der ligger
stand by aktiveres hvis den rammes af en 3 cm radarbølge fra f.eks.
et skib eller fly inden for en afstand af 5 SM.
Signalet fra en
aktiveret SART rækker ca. 5 SM
En aktiveret SART'
ses på en radarskærm som en klart lysende prik efterfulgt af 12 prikker,
der strækker sig væk fra positionen
Når afstanden
er under 1/2 SM. forandres disse prikker til ringe på radarskærmen.
Batteriet på en
stand by SART har en levetid på 96 timer
En aktiveret SART
kan sende signaler i 8 timer
En SART sender
på frekvensen 9 GHz.
En SART placeres
over dæk, så den kan frigøres
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
NAVTEX
Lektion 0208
NAVTEX
systemet er en informationstjeneste, især beregnet for modtagelse af
MSI (Maritime Safety Informations)
og SAR meddelelser (Search and Rescue), altså primært nød- og sikkerhedsmeddelelser.
NAVTEX'en
modtager automatisk maritim sikkerhedsinformation fra en udvalgt sendestation.
NAVTEX-sendestationer
findes mange steder i verden, men systemet dækker ikke alle farvande
Man
vælger selv hvilken sendestation man vil modtage informationer fra.
Systemet
rækker op til 400 SM fra sendestationen (MF båndet)
NAVTEX
er en gratis tjeneste
Man
kan aflæse NAVTEX meddelelser på en skærm, eller man kan vælge at få
dem udskrevet på en printer.
Man
kan delvis selv vælge hvilke informationer man vil modtage, f.eks. ismeldinger
eller vejrmeldinger.
Dog
kan man ikke fravælge informationer med ID bogstaverne A - B
- D - og L, som er nød- og sikkerhedsmeddelelser.
Der
findes både national (490 KHz) og international (518 KHz) NAVTEX.
Den
internationale NAVTEXtjeneste er på engelsk
Med
hensyn til navigations- og vejradvarsler (MSI), er verdenshavene opdelt
i 21 områder, såkaldte NAVAREAs.
Danmark
ligger i NAVAREA 1
Lyngby
Radio udsender NAVTEX informationer via Svensk og Norsk kystradio.
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Særlige tjenester
fra kystradiostationer
Lektion 0209
De fleste kystradiostationer
rundt omkring i verden udfører særlige tjenester for skibsfarten.
Det er Lyngby
Radio, som leverer særlige tjenester til fartøjer i danske
farvande
Nogle af disse
servicetjenester er gratis, andre skal der betales for.
De
særlige tjenester fremgår af hæftet "Tillæg" (Lyngby Radio) og bogen
"List of Coast Stations" (alle kystradiostationer)
Eksempler på
særlige radiotjenester fra Lyngby Radio til fartøjer i
danske farvande:
- Lægeråd
- Kuling- og stormvarsler samt varsler
om overisning
- SHIPPOS
information om større skibe, og skibe der sejler med kemikalier, på
vej ind i eller ud af Kattegat eller østersøen
- Navigationsadvarsler om vrag, ændringer
i farvandsafmærkningen, mineadvarsler og lignende
- Ismeldinger
- Vejrmeldinger
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
UTC
Lektion 0210
UTC står
for Universal Time Coordinated (også kaldet zulutid)
UTC er den internationale
tidszone, som (næsten) er det samme som Grénwich Mean Time.
Tidsforskellen
mellem dansk tid og UTC er plus 1 time ved normaltid og plus 2 timer
ved sommertid.
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Lægeråd (Medical
Call)
Lektion 0211
Er
der sygdom eller tilskadekomst om bord, kan man kalde Lyngby radio op
og bede om en radio-medical samtale. Man bliver derefter koblet op til
en læge på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg, hos hvem man kan få råd og
vejledning. Skønner lægen, at patienten skal i land for at få behandling,
vil han kunne rekvirere en helikopter til patienttransporten.
Ved hjælp af VHF-radioen
kan du hente råd fra en læge i tilfælde af ulykke, sygdom eller lignende
Et Medical Call
udsendes som et Ilkald hvis det haster.
Ved et Medical
Call til Lyngby Radio, sættes du i forbindelse med sømedicinsk
sagkyndige læger ved Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg
Du kan alternativt
vælge, at blive sat i telefonisk kontakt med patientens egen læge
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Regler for korrespondance
Lektion 0301
Bærbare
VHF-radioer sender som regel kun med 1- 5/6 watt, mens du kan vælge
om du vil sende med 1 watt eller 25 watt på de fleste stationære
VHF-radioer
Du må ikke forstyrre
igangværende korrespondance
Du skal aflytte
den radiokanal du agter at bruge - inden du bruger den
Send ikke med
større sendestyrke end nødvendigt, det kan forstyrre anden kommunikation
Brug radioen med
samme hensyntagen, som det forventes af andre
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Korrekt kanalvalg
Lektion 0302
Kanal
16 på en VHF-radio er nød- og kaldekanalen, der ikke blot aflyttes af
Lyngby Radio i alle danske farvande, men desuden - og næsten allervigtigst
- af andre skibe på havet. Erhvervsskibe skal hele tiden lytte på
kanal 16, fritidssejlere bør også lytte..
Kanal 16 er nød
- og kaldekanal
Du må max anvende
kanal 16 i 1 minut
Du skal primært
kun kalde på kanal 16, når du skal i kontakt med en fremmed radiostation.
Fritidsfartøjer
kan, inden de sejler ud, aftale at kalde hinanden på kanal 1L eller2L
Er der behov for et rutinekald til Lyngby Radio skal det indledende kald gennemføres på Kanal 16 hvorefter Radiooperatøren overfører samtalen til en arbejdskanal
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Brug af arbejdskanal
ved opkald
Lektion 0303
Opkald
fra kyststationer til skibe eller mellem to skibe vil foregå på kanal
16.
Er der behov for et rutinekald til Lyngby Radio skal det indledende kald gennemføres på Kanal 16 hvorefter Radiooperatøren overfører samtalen til en arbejdskanal.
En arbejdskanal
er den kanal som selve samtalen (trafikken) foregår på
Så snart kontakten
er skabt på kanal 16 og modtageren har besvaret (kvitteret for) opkaldet skal der
skiftes til en arbejdskanal.
Du skal foreslå
en arbejdskanal, når du kalder et andet skib
Den du kalder
har den endelige afgørelse for valg af arbejdskanal de 2 skibe imellem
Du skal ikke
foreslå en arbejdskanal når du kalder Lyngby Radio
Du skal ikke
foreslå valg af arbejdskanal 2 skibe imellem, hvis det sker via Lyngby
Radio
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Foretag et korrekt
VHF-opkald
Lektion 0304
Husk
at lytte inden du begynder at sende på en kanal, så du er
sikker på, at den ikke benyttes af andre.
Husk også i denne forbindelse, at det er ulovligt at overhøre
andres samtaler, og at du har tavshedspligt resten af dit liv, hvis
du tilfældigt får informationer, som ikke er beregnet for
dine ører.
Intet
opkald må foretages uden identifikation (skibsnavn / kaldesignal / MMSI
nr.)
Normalt skal du
ved VHF-opkald nævne kaldte station navn 1 gang (+ evt. kaldesignal)
og dit eget skibsnavn 2 gange + dit kaldesignal.
Du må max. i opkaldet
nævne den kaldte stations navn 3 gange efterfulgt af stationens kaldesignal
(hvis du kender det)
Du må max. i opkaldet
nævne eget navn 3 gange efterfulgt af dit eget kaldesignal
Hvis du ikke får
svar på dit opkald, skal der gå 3 minutter inden du må gentage opkaldet.
Når du har
læst på lektien og set videoen har vi lige et par spørgsmål
Modtagelse af VHF-opkald
Lektion 0305
Når
opkald sker på VHF kanal 16, skal den kaldende station foreslå en arbejdskanal
til afvikling af trafikken.
Hvis den kaldte station kan acceptere den foreslåede arbejdskanal, meddeler
den det og skifter hertil.
Hvis den kaldte station ikke kan acceptere den foreslåede arbejdskanal,
foreslår den en anden. Det er den kaldte station, der har den endelige
afgørelse af, hvilken kanal, der skal benyttes.
I forbindelse med
en kystradiostation angiver kystradiostationen hvilken kanal, der skal
skiftes til, og det er altid kyststationen, der har ledelsen af forbindelsen.
Når du på din
radio hører at der er et opkald til dig skal du kvittere for (besvare)
dette opkald på samme kanal som du er blevet kaldt
Du kvitterer på
samme måde som du kalder op, ved at nævne den kaldendes skibsnavn og
kaldesignal,
efterfulgt af dit eget skibsnavn 2 gange +
kaldesignal
Herefter bliver
du atter kaldt og kaldende foreslår en arbejdskanal
Hvis du ikke er
enig i valget af arbejdskanal, bestemmer du (den kaldte) endeligt hvilken
arbejdskanal der skal benyttes
Herefter skiftes
til den aftalte arbejdskanal, hvor den kaldende starter med at gentage
sit opkald,
og så går den egentlige samtale igang
Når du har
læst på lektien og set videoen har vi lige et par spørgsmål
Utydeligt VHF-opkald
Lektion 0306
Hvis du ikke er
sikker på, at et opkald er til dig, skal du afvente et nyt opkald i
mindst 3 minutter
Hvis du er sikker
på, at opkaldet er til dig, men ikke kan høre hvem der kalder dig, skal
du kalde op og bede kaldende station
gentage sit opkald og evt. stave (navnebogstavere)
sit navn
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Navnebogstavering
Lektion 0307
Når vi taler navnebogstavering
er det vigtigt at huske, at det ikke bare er et tilfældigt navn man
anvender, men at der er faste navne for hvert bogstav i alfabetet.
Navnebogstaveringslisten
skal læres udenad, således at du uden besvær kan navnebogstavere
ethvert ord. Du kan evt. printe denne side, så du har den ved
hånden når du øver dig.
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
VHF-opkald fra en
kystradiostation
Lektion 0308
En kystradiostation
vil altid forsøge at kalde dig på kanal 16 (kanal 70 hvis DSC, men herom
senere)
En kystradiostation
vil aldrig forsøge at kalde dig på en arbejdskanal
Du skal ikke
foreslå en arbejdskanal ved et opkald fra Lyngby Radio
Du kan ikke
være ledende station ved almindelig (ikke nød) radiotrafik med Lyngby
Radio
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Trafiklister
Lektion 0309
En
kystradiostation kan søge at få kontakt med en skibsstation på forskellige
måder. Enten ved direkte opkald, ved DSC-kald eller ved hjælp af trafiklisten.
En trafikliste er
en fortegnelse over de skibe, kystradiostationen har trafik til. Listen
består af skibenes navne og/eller kaldesignal i alfabetisk orden med
de udenlandske skibe forrest. Trafiklisterne udsendes på fastsatte tider
der fremgår af “List of Coast Stations“.
En trafikliste
er en liste som en kystradiostation opretter, og på faste tider udsender
mht. ventende radiotrafik til skibe
Danskernes kystradiostation
Lyngby Radio udsender ikke trafiklister, men det gør mange udenlandske
kystradiostationer.
Trafiklister annonceres
ikke på kanal 16, men udsendes på faste tider døgnet rundt på den VHF
arbejdskanal man er
under dækning af i det pågældende sejladsområde
Skal man ud i
den store verden må man ty til List of Coast Stations for at få
tidspunkterne for trafiklister oplyst
Lyngby Radio udsender
ikke trafiklister
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Kvittering for et
VHF-kald
Lektion 0310
"At kvittere"
betyder ganske enkelt, at du besvarer et opkald, beregnet til dig
Man kvitterer
normalt på samme kanal som man bliver kaldt
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Radiosamtaler via
kystradiostationer (gælder kun i udlandet)
Lektion 0401
Fra sin VHF kan
man via nogle kystradiostationer i udlandet kontakte en fastnettelefon
i land, enten som DSC-selvvalgskald
eller som et almindeligt VHF-opkald.
Denne service leveres ikke i danske
farvandsområder af Lyngby Radio
Fra sin VHF kan
man via nogle kystradiostationer i udlandet kontakte radiostationen
i et skib uden for egen rækkevidde.
Denne service leveres ikke i danske
farvandsområder af Lyngby Radio
Hos nogle kystradiostationer
i udlandet kan du bestille en ekspressamtale
Denne service leveres ikke i danske
farvandsområder af Lyngby Radio
Hos nogle kystradiostationer
i udlandet kan man bestille en "modtager betaler samtale"
Denne service leveres ikke i danske
farvandsområder af Lyngby Radio
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Services fra Lyngby
Radio
Lektion 0402
Lektion 0402 udgik i 2015, da kystradiostationen ophørte med
at levere services imod betaling fra fritidssejlere.
F.eks. stoppede man med ekspedition af samtaler til telefoner i land,
således at fritidssejlerne ikke længere kan anvende VHF
til at informere folk i land om ændringer i sejlplaner o.s.v.
Simplex, duplex
og semi-duplex
Lektion 0403
Simplex, også
kaldet "skiftetale", er den mest almindelige taleform inden for VHF
kommunikation
Simplexradioen
kan kun gøre 1 ting ad gangen: Den kan enten sende et signal eller
modtage et signal.
Du kan altså enten
tale i simplexradioen, eller du kan lytte.
Kommunikationsformen
Duplex kan sammenlignes med almindelig telefoni
Duplex kræver
to forskellige frekvenser (to antenner på båden), for at
man kan tale og lytte samtidig
Semi Duplex er
en blanding af Simplex og Duplex
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
VHF
Radioen
Lektion 0404
Uanset mærke,
er der visse betjeningsknapper der optræder på næsten alle VHF-radioer
Radioens knapper
er ofte flerfunktionsknapper
Du kan læse kanalvalget
i displayet (skærmen)
Med knappen "dimmer"
(DIM) regulerer du lysstyrken i displayet
Med knappen "squelch"
(SQL) kan du begrænse (filtrere) støj fra radioen
Knappen "volume"
(VOL) benyttes til at regulere lydstyrken i højtaleren
På de fleste VHF-radioer
kan man vælge sendestyrke (H/L), typisk 1 watt eller 25 watt
Med "scan" (SCAN)
knappen kan du scanne alle kanaler, eller udvalgte kanaler
Knappen "16/9"
er en hurtigvalgsknap til disse kanaler
Når du aktiverer
"dual watch" funktionen kan du aflytte to kanaler samtidig (den ene
altid kanal 16)
Når du aktiverer
"tripple watch" funktionen kan du aflytte tre kanaler samtidig (den
ene altid kanal 16)
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
VHF Antennen
Lektion 0405
Formålet
med antennen er at formidle den sendeeffekt som din VHF radio producerer
i den korrekte retning, og at opfange radiosignaler fra andre antenner.
Antennens styrke og materiale er vigtige faktorer. Saltvandsmiljøet
er hårdt ved udstyret, så antennen skal være beskyttet af
et tæt yderlag eller være lavet af rustfrie materialer. Styrken
af antennen er ligeledes vigtig da denne skal kunne modstå mange timers
påvirkning af vinden og af bådens bevægelser.
Det mest almindelige
i fritidsfartøjer er en piske-antenne på 100 - 150 cm.
Antennen anbringes
så højt og så frit som det kan lade sig gøre
Det er vigtigt
at man bruger et antennekabel i en tilstrækkelig tykkelse, afhængig
af den nødvendige længde
Man skal bruge
en antenne der er afstemt efter frekvensbåndet
En HF / MF antenne
duer ikke til en VHF-radio
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
VHF-radio med indbygget
DSC-funktion
Lektion 0406
Populært
sagt bruger man DSC-funktionen til at sende en tekstbesked til en modtagers
radiodisplay, hvori man fortæller at man vil tale med vedkommende
på en almindelig VHF-kanal
En DSC radio er
en ganske almindelig VHF radio ... den kan bare noget mere!
Du kan tilvælge
eller fravælge om DSC funktionen skal være aktiv i VHF-radioen
DSC-radiosens
display er udvidet med flere informationer end i den almindelige VHF-radio
På DSC-radioen
vælger man mellem de forskellige opkald:
- Distress (nød)
- Urgency (ilkald)
- Safety (sikkerhed)
- Routine (almindeligt opkald)
"Distress" knappen
benyttes hvis der er fare for menneskeliv, og man vil udsende en nødalarm
Der er i radioen
forskellige forvalgte nødsituationer, man kan vælge at sende sammen
med nødalarmen
Man kan sende
skibets position sammen med en nødalarm, enten ved manuel indtastning,
eller automatisk
hvis radioen er tilkoblet GPS
DISTRESS ALERT
(digital nødalarm) indeholder altid MMSI nr. samt sidst opdaterede
position og tidspunktet for positionen
På DSC-radioen
kan man adressere et opkald, om det skal være til "all ships" eller
til et specifikt MMSI nr.
Dette gælder dog ikke for en DISTRESS
ALERT (digital nødalarm), som automatisk udsendes til "all
ships".
For at kalde et
bestemt MMSI nr. aktiveres funktionen "Call"
Man kan indtaste
den valgte arbejdskanal i DSC-opkaldet til modtageren
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Mere om DSC-funktionen
i radioen
Lektion 0407
Nogle
VHF/DSC-radioer har indbygget GPS, og skal derfor ikke forbindes med
skibets GPS-system, for at kunne afsende en opdateret position sammen
med et DSC kald.
Alternativet er, at man indtaster positionen manuelt i radioen inden
DSC kaldet, men det er der ikke altid mulighed for, eller tid til, i
en nødsituation.
DSC er en forkortelse
for Digital Selectiv Call
DSC-kommunikation
foregår ved udveksling af indtastede digitale informationer, i stedet
for samtale
DSC-radioen afsender
og modtager informationer på en digital kanal ( 70 ).
Et DSC-kald indeholder
automatisk det MMSI nr. som er indkodet i radioen
På DSC udstyret
kan man kalde:
- Alle stationer (nød-, il- og sikkerhed)
- Alle skibe i et afgrænset geografisk område
- Grupper af skibe
- En bestemt kystradiostation, eller
- Et bestemt skib sendes til "all
ships"
En DISTRESS
ALERT (digital nødalarm), udsendes automatisk til "all
ships"
Rutinen er således:
- vælg kategori af kald
- vælg adresse
- vælg evt. arbejdskanal (hvis kald til
andet skib)
- afsend kaldet
- afvent kvittering
- foretag et almindeligt VHF-opkald på
kanal 16
DSC radioens display
kan, sammen med et distress call, modtage informationer om den nødstedtes
position,
tidspunkt for positionen og art af nødsituation
Når du har
læst på lektien og set videoen har vi lige et par spørgsmål
Generelt om Nød
- Il - og Sikkerhed
Lektion 0501
Tænd
radioen, indstil på kanal 16, tryk på sendeknappen og tal
langsomt og tydeligt i mikrofonen
1) MAYDAY MADAY
MAYDAY
2) Her er Skibsnavn Skibsnavn Skibsnavn
3) Skibets kaldesignal / MMSI-nummer
4) Skibets Position
5) Oplysning om nødsituationens art og hvilken hjælp der ønskes
6) Antal personer om bord
7) Enhver anden oplysning, der kan være af betydning ved redningsarbejdet
som f.eks. skibstype, skrogfarve, vind og vejr - forlades skibet? Kvæstede
personer? m.m.
At kunne kommunikere
korrekt via sin VHF/DSC-radio kan blive afgørende for, om en nødsituation
ender godt eller skidt.
Kanal 16 er nød
- og kaldekanal, og det er da også på denne kanal at al nødkommunikation
foregår.
Hvis du af en
eller anden grund ikke kan bruge kanal 16, må du anvende enhver anden
kanal.
Nødtrafik har
ubetinget fortrinsret for al anden trafik.
Afgørelsen om
hvornår det er påkrævet at udsende nødkald træffes af skibets fører
- eller dennes stedfortræder.
Som radiostation
i et fritidsfartøj har du ikke lyttepligt, men hvis du hører
et nødkald, har du ubetinget pligt til at modtage og besvare
nødkaldet, samt hjælpe hvis du kan, uden
at bringe dit eget skib og besætning i fare
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Lyttevagt og tavshedperioder
Lektion 0502
Det
væsentligste formål med GMDSS er at give skibsfarten mulighed for at
sende og modtage meddelelser vedrørende sikkerheden for menneskeliv
til søs. Disse meddelelser er grupperet i 3 kategorier med følgende
prioritet:
1) Nødmeldinger
2) Ilmeldinger
3) Sikkerhedsmeldinger
Udsendelse og afvikling af disse meldinger skal følge en bestemt procedure
for at undgå misforståelser
Et fritidsfartøj
under 24 meter er juridisk set ikke et radiopligtigt fartøj
Fritidsfartøjer
har ikke lovformelig pligt til at lytte efter nødkald på kanal 16 og
holde øje med kanal 70
Fritidsfartøjer
har en moralsk forpligtigelse til at overvåge kanal 16, det er godt
sømandsskab
Du kan anvende
funktionerne Dual Watch eller Tripple Watch til at overvåge kanal
16
Kystradiostationer
aflytter kanal 16 døgnet rundt, og overvåger kanal 70
På sigt er det
meningen at kystradiostationers lyttevagt skal ophøre, og at kontakten
via DSC tager over.
Tavshedsperioder
er noget som findes på alle andre bånd end netop VHF båndet. Hver hele
og halve time har man en
tavshedsperiode på 3 minutter, hvor man ikke
benytter radioen, men aflytter, om en svag station forsøger at komme
igennem med et nødkald
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Nødsignal, nødkald
og nødmelding
Lektion 0503
Et "nødsignal"
er det signal der indleder et "nødkald", der så igen efterfølges af
en "nødmelding"
Det internationale
radiofoniske nødsignal er Mayday.
Mayday anvendes
når en person eller et fartøj er i alvorlig overhængende fare og behøver
øjeblikkelig hjælp
Hvis du hører
nødsignalet Mayday, skal du ophøre med alt andet arbejde og aflytte
kanalen
I nødkaldet bruger
man ordet Mayday, som er det internationale nødsignal.
Mayday betyder
kort og godt : Jeg er i fare og har brug for omgående hjælp
I nødkaldet siger
du nødsignalet Mayday 3 gange efter hinanden, efterfulgt af dit
bådnavn 3 gange + sit kaldesignal + evt. MMSI nr.
Et nødkald skal
ikke adresseres ... det er beregnet for alle der hører det
Efter nødkaldet
kommer selve nødmeldingen, hvor du så kort og nøjagtigt som muligt oplyser
om nødsituationens art,
samt hvilken og hvor meget hjælp du behøver,
din position, hvor mange I er ombord, farve på tøj og redningsveste,
bådens type og farve, - evt. farve på kaleche
osv.
Den efterfølgende
kommunikation i forbindelse med nødsituationen betegnes "nødtrafik"
Al nødtrafik
i forbindelse med en nødsituation indledes med ordet "Mayday"
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Kvittering for nødkald
Lektion 0504
Hvornår du skal
kvittere for et nødkald er afhængig af hvor langt du er fra den nødstedte
i sejltid
Du skal afgøre
om du:
1) uden tvivl er i nærheden,
2) afgjort ikke er i nærheden eller
3) afgjort er langt borte
Er du uden tvivl
i nærheden skal du kvittere omgående, dog skal du give kystradio mulighed
for at komme først.
Er du umiddelbart
ikke i nærheden så skal du stadig kvittere, men skal nu give hhv. kystradio
og nærmere liggende skibe
mulighed for at kvittere før dig.
Er du afgjort
langt borte må du undlade kvittering, såfremt andre har afgivet kvittering.
Du skal altid
kvittere for et nødkald fra en anden båd hvis andre nærmere liggende
skibe ikke har kvitteret
Din kvittering
til nødstedte skal indeholde alle informationer, der kan have
betydning for redningsarbejdet
Det vigtigste
når du kvitterer er at gøre nødstedte opmærksom på at du har hørt ham.
Altså : Modtaget Mayday!
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Forstyrrelse af
nødtrafik og afslutning af nødtrafik
Lektion 0505
Hvis nødtrafikken forstyrres, kan den der leder nødarbejdet, kræve tavshed på den anvendte kanal/frekvens
med signalet SEELONCE MAYDAY
Den der leder nødarbejdet vil enten være Rescue Coordination Center (RCC) eller en udpeget
områdeleder (On-Scene Coordinator (OSC))
Det er altså kun RCC eller OSC der må udsende signalet SEELONCE MAYDAY
En SEELONCE MAYDAY
melding adresseres direkte til den der forstyrrer eller til alle stationer
Når en nødsituation
er afsluttet og det ikke længere er nødvendigt at opretholde tavshed
på kanalen skal der udsendes besked om
dette med signalet SEELONCE FénEE
En SEELONCE FénEE
melding betyder at man i fuldt omfang igen kan bruge radioen
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Nødmelding
for andet skib, - nødmelding fra kystradio
Lektion 0506
Et
skib, der ikke selv er i nød, kan udsende nødalarm og nødmelding for
et nødstedt fartøj i følgende tilfælde:
1) Når det
nødstedte fartøj ikke selv er i stand til at udsende nødmelding
2) Når det skønnes, at yderligere hjælp er nødvendig
3) Når skibet hører en nødalarm og en nødmelding, der ikke bliver kvitteret for, og skibet ikke selv er i stand til at yde
hjælp. I sådanne tilfælde
skal man dog ikke videresende en nødmelding til “Alle skibe“,
men adressere den direkte til nærmeste kystradiostation.
I
et nødkald, som udsendes for et andet skib, anvendes signalet "Mayday
Relay"
Udsendelse af
et Mayday Relay foregår overordnet på samme måde som hvis man skulle
udsende Mayday:
-
MAYDAY RELAY, MAYDAY RELAY, MAYDAY RELAY
- Sendende stations navn tre gange + Sendende
stations Kaldesignal / MMSI-nummer sagt tydeligt 1 gang
- MAYDAY
- Følgende observeret (eller) modtaget
fra ..... klokken ..... (herefter hvad man har observeret eller den
modtagne nødmelding,
ordret som den er modtaget
fra det nødstedte skib)
HUSK: Al nødtrafik
indledes med Mayday.
Man
skal udsende et Mayday Relay for et andet skib hvis man skønner at dette
har brug for omgående hjælp
Man skal udsende
Mayday Relay for en anden hvis man modtager et Mayday og der ikke bliver
kvitteret,
samt man ikke selv er i stand til at hjælpe
Udsender man et
Mayday Relay fordi man har modtaget et nødkald der ikke er kvitteret
for, skal man gentage den nødmelding
som man selv har modtaget så ordret og nøjagtigt
som muligt.
Hvis en kystradiostation
udsender en nødmelding er det altid et Mayday Relay
Mayday Relay kaldet
fra en kystradiostation bliver altid påført en datotidsgruppe samt et
infonummer.
En datotidsgruppe
er et 6 cifret nummer der står for dato - time - minut (UTC tid), f.eks.
091345.
Hver gang der
kommer nye oplysninger i nødtrafikken, får meldingen et nyt infonummer
(løbenummer).
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Ilsignal og Ilmelding
Lektion 0507
Il-signalet
består af ordene “PAN-PAN“ sagt tre gange og angiver, at der følger
en meget hastende meddelelse angående et skibs eller en persons sikkerhed.
Hvis il-meldingen
er adresseret til “alle stationer“, skal al anden trafik standse og
alle skal lytte til meldingen.
Hvis il-meldingen er adresseret til én bestemt station, kan andre stationer
fortsætte deres normale arbejde på andre kanaler/frekvenser.
Et
Ilkald kan udsendes når en situation er alvorlig men dog ikke livstruende
Ilkaldet kan f.eks.
udsendes hvis man har brug for slæbeassistance eller behov for lægehjælp
via Lyngby Radio.
Som i nødkaldet
er også Ilkaldet opdelt i et Ilkald og en Ilmelding.
Efter ilkaldet følger ilmeldingen:
PAN PAN - PAN PAN - PAN
PAN
Lyngby
Radio - Lyngby Radio - Lyngby Radio
Her
er: MÅGEN - MÅGEN - MÅGEN - XPD 4239
Vi har brug for lægeråd i
forbindelse med et brækket ben
Ilsignalet,
som Ilkaldet indledes med, er PAN PAN x 3. ( Pan Pan - Pan Pan - Pan
Pan )
Ilsignalet skal
udsendes på kanal 16
Et Ilkald har
fortrinsret for alt andet end nødtrafik
Afhængig af situationens
art skal du adressere dit Ilkald til alle stationer eller én bestemt
station.
Evt. kan den efterfølgende
trafik foregå på en arbejdskanal hvis kaldet er adresseret til én bestemt
station.
I en ilmelding
gælder det om, lige som ved nød, at give alle relevante informationer
der kan være til gavn for situationen.
Hvis en ilmelding
er adresseret til alle stationer skal den ved problemets ophør annuleres
med et nyt Ilkald til alle stationer.
Hvis det er en
kystradiostation der udsender et Ilkald bliver selve iltrafikken påført
et infonummer og en datotidsgruppe
lige som ved nødtrafik.
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Modtagelse af Ilkald
Lektion 0508
Hvis du modtager
et Ilkald annonceret til alle stationer skal du, hvis du kan gå til
assistance kvittere for kaldet med et
almindeligt opkald til den kaldende station.
Hører du et Ilkald
til én bestemt station skal du ophøre med arbejdet og lytte om der bliver
kvitteret for kaldet.
Kvitterer den
kaldte station ikke for Ilkaldet, skal du kontakte Lyngby Radio, og
du kan herefter fortsætte dit arbejde
Hvis hører et
Ilkald bestemt for Lyngby Radio, skal du kontakte Lyngby Radio hvis
ikke der bliver
kvitteret for kaldet inden for 3 minutter.
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Sikkehedssignal
og Sikkerhedsmelding
Lektion 0509
En sikkerhedsmelding
udsendes når der er vigtige informationer med betydning for skibsfarten
Sikkerhedsmeldinger
hører under betegnelsen "Navigationsadvarsler".
Sikkerhedssignalet
hedder Security ( x 3 )
Hører du sikkerhedssignalet
betyder det at der følger en sikkerhedsmelding eller vigtige advarsler
for skibstrafikken.
En sikkerhedsmelding
annonceres altid på kanal 16, samt på DSC hvis den udsendes fra et skib.
Sikkerhedsmeldingen
kan betragtes som en servicemeddelelse til dig, og du skal blot gå på
den nævnte arbejdskanal for at
aflytte meldingen.
En sikkerhedsmelding
adresseres normalt til alle stationer men kan også adresseres til én
bestemt station
En sikkerhedsmelding
kan udsendes såvel af et skib som af en kystradiostation.
Kystradiostationer
udsender sikkerhedsmeldinger såvel på faste tider som efter behov (tiderne
kan findes i hæftet Tillæg)
En sikkerhedsmelding
fra en kystradiostation annonceres på kanal 16, men udsendes på en arbejdskanal.
En længerevarende
sikkerhedsmelding fra skib annonceres på kanal 16, men udsendes på en
interskibskanal
Er en sikkerhedsmelding
udsendt på en interskibskanal, skal Lyngby Radio underrettes efterfølgende,
da de her ikke
kan aflytte interskibskanaler.
Du skal ikke kvittere
for en sikkerhedsmelding
Annoncering af et
VHF-opkald med DSC-funktionen
Lektion 0601
DSC
er et digitalt tekstbaseret kaldesystem, som altid må forventes efterfulgt
af tale-kommunikation på en nød-, interskibs- eller arbejdskanal.
DSC erstatter ikke
nogen som helst del af VHF-samtalen, men annoncerer med hurtigere og
præcisere teksbaserede oplysninger, at der er et VHF-kald på vej.
Hele VHF-opkalds-proceduren skal altså gennemføres lige efter
DSC-annonceringen og modtagelse af DSC-kvittering.
Det svarer til,
at du sender en SMS via mobiltelefonen: "Hej Mor! Jeg ringer dig
op om lidt og fortæller noget vigtigt!", din mor svarer med
en SMS: "Ja, bare ring til mig" og så efterfølgende
ringer du din mor op.
Næsten
alle nyere VHF-radioer har indbygget en DSC-funktion, et digitalt kaldesystem
VHF-radioens
DSC-funktion kan udelukkende sende digitale teksbeskeder, lidt á
la SMS på mobiltelefonen
Informationer,
der afsendes som et DSC-kald, kan læses som tekst på modtagerens radiodisplay
Forskellen på
betjening af en VHF-radio med eller uden indbygget DSC-funktion ligger
udelukkende i opkaldsmetoden
Føst sender
du en digital tekstbesked med DSC-udstyret, dernæst foretager
du et almindeligt VHF-opkald
DSC-funktionen
erstatter altså ikke almindelige radiosamtaler
Udover de oplysninger
du indtaster indeholder DSC-kaldet altid dit MMSI nr
I DSC systemet
er der særlige betegnelser for opkaldets art, og du skal inden
et DSC-kald kan afsendes fra din radiostation vælge mellem
fire prioriteter (overkrifter):
- Distress (annoncering af nødkald)
- Urgency (annoncering af ilkald)
- Safety (annoncering af sikkerhedskald)
- Routine (annoncering af rutinekald)
DSC-systemet arbejder
udelukkende på kanal 70 , den digitale opkaldskanal
Man kan altså
ikke tale på kanal 70, kun sende digitale tekstmeddelelser
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
DISTRESS ALERT (nødalarm
med DSC)
Lektion 0602
På din almindelige
VHF-radio skal du, hvis der er fare for menneskeliv, udsende et nødkald
efterfulgt af en nødmelding.
DSC-radioen har
en distress knap, og det er denne knap der skal aktiveres hvis du kommer
i nød
Distress knappen
skal holdes inde i 3 - 5 sekunder for at afsende en nødalarm
Aktiverer du Distress
knappen udsender du en nødalarm, som i DSC-sproget kaldes for en DISTRESS
ALERT
En DISTRESS ALERT
vil automatisk blive genudsendt hver 3 - 4 minut, indtil der modtages
DSC kvittering.
Vær
opmærksom på, at kun kystradiostationer må
kvittere for (og dermed "slukke for") en DISTRESS ALERT.
En DISTRESS ALERT
kan være enten et nødkald eller en hel nødmelding afhængig af de informationer
den indeholder
En DISTRESS ALERT
vil altid indeholde skibets MMSI nr. samt sidst opdaterede position
og tidspunktet for positionen
DSC-radioer produceret efter 1. januar 2019 opdaterer automatisk positionen ved DISTRESS ALERT, men positionen kan
for ædre udstyr enten
være indtastet manuelt i DSC-radioen, eller hentet automatisk via forbindelse mellem DSC-radioen og
skibets navigationsudstyr.
Såfremt tiden
tillader det kan du indtaste informationer om nødsituationens art på
din DSC
Efter at have
afsendt en DISTRESS ALERT fra DSC-radioen, udsendes såvel nødkald som
nødmelding med tale på kanal 16
Du kan se i radioens
display når kvittering er modtaget, der vil nu stå "Distress Acknowledge"
Når du har
læst på lektien og set videoen har vi lige et par spørgsmål
Modtagelse af DISTRESS
ALERT via DSC
Lektion 0603
Hvis du modtager
en nødalarm på dit DSC udstyr skal du som hovedregel IKKE kvittere med
dit DSC udstyr.
Hvis der kvitteres
for en DISTRESS ALERT på DSC-radioen, stopper man udsendelsen af nødalarmen
I stedet for at
kvittere for en DISTRESS ALERT, skal du gå over på kanal 16 og kvittere
efter de gældende regler
Kun hvis ingen
kvitterer for DSC kaldet gennem længere tid (ca. 10 - 15 min.) via DSC,
skal du sende en DSC kvittering.
Hvis du med DSC-kvittering
stopper udsendelsen af en nødalarmen, skal du omgående kontakte en
kystradiostation (afgive en Mayday Relay).
Når du har
læst på lektien og set videoen har vi lige et par spørgsmål
DISTRESS RELAY ALERT
(DSC nødalarm for et andet skib)
Lektion 0604
Man må som skib ikke
sende en DISTRESS RELAY ALERT, med undtagelse af hvis man får ordre
fra en kystradio. Denne funktion findes da heller ikke på det udstyr
som de fleste lystsejlerne har (klasse D udstyr). Man skal op i klasse
A udstyr for at denne funktion er i radioen, og det anvendes helt primært
af erhverv.
Hvis
du udsender et nødkald for et andet skib på din VHF hedder det en Mayday
Relay
Nødkald for et
andet skib via DSC kaldes DISTRESS RELAY ALERT
Reglerne for DISTRESS
RELAY ALERT via DSC er de samme, som gælder for et Mayday Relay på den
almindelige VHF
Efter udsendelse
af en DISTRESS RELAY ALERT, sker den efterfølgende trafik på kanal 16
Når du hører
en nødalarm og en nødmelding, der ikke bliver kvitteret for, og du ikke
selv er i stand til at yde hjælp,
skal du ikke udsende en DISTRESS
RELAY ALERT men kontakte en kystradiostation
Du
må kun udsende en DISTRESS RELAY ALERT efter ordre fra en kystradiostation.
En kystradiostation
der har modtaget en DSC nødalarm genudsender oftest denne alarm som
en DISTRESS RELAY ALERT
Hvis du modtager
en DISTRESS RELAY ALERT fra en kystradiostation, skal du kvittere på
kanal 16 hvis du kan hjælpe
Efter en DISTRESS
RELAY ALERT fra en kystradiostation, er det på kanal 16 at den efterfølgende
trafik sker
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
URGENCY CALL ( annoncering
af et ilkald med DSC)
Lektion 0605
I en situation hvor
man har alvorlige problemer, men hvor situationen ikke er livstruende
og ikke retfærdiggør at der udsendes et Mayday, kan der udsendes et
Ilkald, evt. annonceret med et URGENCY CALL via DSC. Det kan eksempelvis
være brug for slæbeassistance eller behov for lægehjælp via Lyngby Radio.
Bemærk forskellen i definitionen på et nød - eller et Ilkald som er,
om situationen er overhængende og der er brug for omgående hjælp, eller
om den "kun" er alvorlig og der er brug for hurtig hjælp.
Hvad
der på VHF-sprog hedder et Ilkald, hedder når vi taler DSC et URGENCY
CALL
Har du behov for
at sende et URGENCY CALL vælger du kaldeformen Urgency på DSC-udstyret.
Du indtaster den
kanal, hvorpå den efterfølgende trafik ( din ilmelding ) bliver
udsendt
Et URGENCY CALL
skal adressere kaldet enten til "alle stationer" eller én bestemt
station (f.eks. Lyngby Radio)
Efter udsendelse
af et URGENCY CALL går du på kanal 16 og starter her som var det et
VHF Ilkald med efterfølgende
ilmelding (Pan Pan - Pan Pan - Pan Pan)
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Modtagelse og annulering
af URGENCY CALL
Lektion 0606
Et URGENCY CALL
er en annoncering af en efterfølgende ilmelding på kanal 16.
Du må aldrig kvittere
for modtagelse af et DSC Urgency call med din DSC.
Du skal på kanal
16 og kvittere som ved et VHF Ilkald.
Et URGENCY CALL
indeholder altid det kaldende skibs MMSI-nummer - den ønskede adressering
- kaldets art -
den kanal hvor selve ilmeldingen bliver
sendt på - udsendelsesform (normalt telefoni)
Et URGENCY CALL
indeholder aldrig oplysninger om position eller problemets art
Et Ilkald via
DSC (URGENCY CALL) udsendt til "alle stationer" skal annuleres som var
det et almindeligt Ilkald på din VHF.
Anulleringen sker
med et nyt ilkald/ilmelding på den kanal som iltrafikken er sket på
Når du har
læst på lektien og set videoen har vi lige et par spørgsmål
SAFETY CALL (annoncering
af sikkerhedsmelding med DSC)
Lektion 0607
Med DSC kan man
annoncere et efterfølgende sikkerhedskald/sikkerhedsmelding på
en VHF-kanal.
Et
DSC-sikkerhedskald hedder et SAFETY CALL
DSC-radioen har
en knap for udsendelse af et SAFETY CALL
Du udsender sikkerhedskaldet
på dit DSC udstyr, som hovedregel til alle stationer (all stations)
og vælger den kanal
som selve meldingen sker på (som regel kanal
16)
Efter udsendelse
af et SAFETY CALL, går du på den annoncerede kanal (som regel kanal
16), hvor du starter den almindelige
procedure for et VHF sikkerhedskald (Securite
- Securite - Securite)
Længerevarende
sikkerhedsmeldinger, der udsendes på en interskibskanal (kanal 6), skal
endvidere annonceres på kanal 16
Du skal ikke kvittere
for modtagelse af et sikkerhedkald/sikkerhedsmelding
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
ROUTINE CALL (DSC-annoncering
af almindelig VHF-korrespondance)
Lektion 0608
DSC-udstyret kan
afsende informationer digitalt (tekst)
Nogle DSC-informationer
er "bygget ind" i radioen, andre skal du selv give den manuelt (tastatur
og knapper) eller automatisk (GPS)
Fra start lægger
du dit MMSI nr. i Radioen, hvilket har 2 funktioner:
1) Du kan blive kaldt direkte på kanal
70 - og
2) dit ID er altid påført de DSC-kald
du udsender.
DSC-udstyret har
forskellige forprogrammerede kaldeformer:
Distress
Urgency
Safety
Routine call.
Du har mulighed
for digitalt at vælge modtager for dit DSC-kald:
1) All ships eller
2) et bestemt skib eller kystradio via
et MMSI nr.
Du kan kalde stationer
i et bestemt område med funktionen "area call"
I Distress funktionen
er indprogrammeret forskellige nødsituationer som du kan vælge at påføre
din nødalarm såfremt tiden tillader det
I Distress funktionen
kan du også indtaste din position manuelt, men her et det en stor fordel
at have sin GPS tilsluttet,
så positionen opdateres automatisk
Vil du udsende
et almindeligt DSC rutinekald til et andet skib, er rutinen således:
1) Vælg kaldeformen "Routine"
2) Vælg modtager via MMSI nr.
3) Påfør hvilken VHF kanal
du ønsker samtalen afviklet på
4) Afsend kaldet.
Når du har
sendt et ROUTINE CALL til et andet skib, viser radioens display meldingen
"Awaiting acknowledge" (afventer kvittering)
Modtageren af
dit DSC-kald hører nu en tonealarm fra sit DSC-udstyr, og kan læse dine
informationer i radoens display.
Hvis du kan acceptere
indholdet af et modtaget ROUTINE CALL, trykker du bare på knappen "Kvittering",
hvorved radioen
skifter til den valgte kanal for samtalen
Udsender du et
DSC kald til en kystradiostation, skal du undlade at påføre arbejdskanal,
denne angives af
kystradiostationen ved kvittering.
Et ROUTINE CALL
er det eneste DSC kald du skal afgive DSC kvittering for
Reglerne for gentagelse
af DSC kald: 1. gang efter 5 minutter, derefter hver 15.minut.
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Modtagelse af DSC
kald
Lektion 0609
Når du modtager
et DSC kald på din radio, så vil den afgive en tone, og du kan se hvem
der kalder dig, kaldets kategori,
samt hvilken kanal der er valgt til afvikling
af selve korrespondancen.
Når det gælder
Distress og Urgency, så skal du ikke kvittere med DSC, men i stedet
gå på kanal 16 og kvittere efter
de gældende VHF regler
Er det et Safety
call skal der aldrig kvitteres
Kun hvis det er
et Routine call skal du kvittere med DSC - du skal afsende en såkaldt
DSC Acknowledge.
Når du kvitterer
for kaldet, vil din radio automatisk gå på den arbejdskanal som den
kaldende har valgt, og samtalen kan begynde
Lige som ved et
VHF kald mellem to skibe, er det stadig den kaldte station der har den
endelige afgørelse for valg af arbejdskanal.
Dette gælder ikke kald fra en kystradiostation,
hvor kystradioen bestemmer hvilken kanal der skal samtales på.
Hvis du ikke kan
acceptere den valgte kanal, skal du undlade at kvittere, og i stedet
foretage et nyt kald til den der kalder
Når kvittering
er sket og der er skiftet til en arbejdskanal, indledes samtalen af
den kaldende station, som nævner den kaldte
stations skibsnavn og MMSI nr. efterfulgt af
sit eget skibsnavn og MMSI nr.
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål
Elforsyning til
radioen
Lektion 0610
Man
kalder bådens batteri for en akkumulator
Den mest almindelige
form er en blyakkumulator som består af nogle blyplader der er nedsænket
i svovlsyre.
De fleste blyakkumulatorer
skal ved behov efterfyldes med destilleret vand.
Et batteri må
aldrig aflades 100 %, men skal holdes ved lige ved opladning
Et batteri kan
udvikle eksplosionsfarlig knaldgas når det oplades, hvorfor der skal
være god ventilation til batteriet.
Et batteri har
mindre ydeevne i kolde omgivelser
Elektrisk strøm
måles i enheden Ampere (A)
Enheden for elektrisk
ladning er Amperetimer (Ah).
På batterier er
angivelsen af Ah-indholdet et mål for batteriets energiindhold under
optimale forhold.
Spænding er det,
der trykker den elektriske strøm gennem ledningen.
Enheden for spænding
er Volt (V)
Elektrisk effekt
(arbejde) måles i enheden Watt (W)
Størrelsen af
den elektriske modstand i en given elektrisk leder måles i enheden Ohm
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål