SRC Certifikatprøve fra Duelighedsklubben Godkendt i henhold til Søfartsstyrelsens standard for kvalitetsstyring af fritidssejlerprøve
Du har 1 time og 15 minutter (75 minutter) til at løse opgaven. Resterende tid:
Du befinder dig midt i Øresund på skibet MOLLY / OU1234 uden DSC. Du observerer en drivende container. Der er mange andre lystbåde i området. Vælg hvilken melding du vil udsende på din VHF kanal 16.
Må en længerevarende sikkerhedsmelding udsendes på kanal 16?
Når en station har udsendt en ilmelding adresseret til "ALLE STATIONER" og hjælp ikke længere er nødvendig, skal den annullere sin ilmelding. Hvordan?
Hvornår skal en ilmelding adresseret til "ALLE STATIONER" afsluttes?
Du hører følgende på kanal 16: MAYDAY MAYDAY MAYDAY her er MÅGEN MÅGEN MÅGEN kaldesignal XPA1234 position 4 sømil vest for Tårs i Langelandsbælt 4 personer om bord har ramt ukendt genstand og slået et stort hul i skroget synker hurtigt alle 4 personer forlader båden iført redningsveste nu. Efter ca. 1 minut har du stadig ikke hørt nogen kvittering, hvorfor du kvitterer på kanal 16. Du befinder dig ca. 10 sømil nord for Mågen og det vil tage dig et par timer at komme til undsætning. Dit skib hedder TERNEN. Hvilken melding vil du sende efter din kvittering?
På kanal 16 hører du følgende: PAN PAN - PAN PAN - PAN PAN ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er VIBEN VIBEN VIBEN. Herefter hører du ikke mere. Du sejler i danske farvande. Hvad vil du gøre?
TERNEN / XPA4321 har modtaget og kvitteret for følgende nødkald og nødmelding: MAYDAY MAYDAY MAYDAY her er MÅGEN MÅGEN MÅGEN Kaldesignal XPA1234. 6 sømil øst for Skagen. Kollision med ukendt skib. Alvorlig lækage. 3 mands besætning. Rød glasfibersejlbåd. Vi går i redningsflåden. TERNEN sender hermed følgende MAYDAY RELAY: MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY her er TERNEN TERNEN TERNEN MAYDAY følgende modtaget fra MÅGEN / XPA1234 kl xxxx begynder: MÅGEN i kollision med ukendt skib øst for Skagen. Besætningen er gået i redningsflåden. Er dette en korrekt MAYDAY RELAY?
Du hører nødkald og nødmelding på kanal 16 fra skibet SØHESTEN/OYAK2 et par gange. Skibet er afgjort langt borte, men ingen har kvitteret. Hvad gør du?
I hvilken situation må du sende en ilmelding?
Hvilket signal vil du benytte, hvis du har en melding vedrørende vrag, miner eller is?
Hvis nødtrafikken forstyrres, kan der anmodes om radiotavshed ved at anvende ordene SEELONCE MAYDAY. Hvem kan anmode om radiotavshed?
Lyngby Radio har hørt nødkald og nødmelding fra MÅGEN/XPA1234. Hvordan lyder Lyngby Radios kvittering?
Skibsnavnet SOFIE skal bogstaveres med det fonetiske alfabet - sæt kryds ved den rigtige bogstavering.
Hvordan kan en overtrædelse af tavshedspligten straffes?
Hvor meget effekt (Watt) taler man om, når man på et VHF-radioanlæg taler om nedsat effekt?
Har du pligt til at forevise dit VHF-radioanlæg til kompetente myndigheder?
Hvad står bogstavet "F" for i betegnelsen F3E?
Hvornår må et VHF-radioanlæg bestykkes med kanalerne 1F, 2F og 3F?
Hvilken driftspænding vil et VHF-radioanlæg normalt benytte i en lystbåd?
I hvilken enhed måles strømstyrke?
Skal du svare på et utydeligt opkald, som du er sikker på er til dig, men du hørte ikke hvem der kaldte?
Hvilket meteorologisk varslingsdistrikt ligger du i, hvis du ligger 10 sømil vest for Fanø?
Kan et SRC-certifikat tilbagekaldes?
Skal du svare på et utydeligt opkald, som du ikke er sikker på er til dig?
Kan man fra alle danske farvande nå Lyngby Radio med en bærbar VHF?
Må en lystbåd sende på kanalerne 1F, 2F og 3F?
Du er stået til søs og benytter Dual Watch-systemet på dit VHF-radioanlæg. Den valgte kanal er kanal 72. Dit skib bliver kaldt på Kanal 16. Du griber mikrotelefonen, trykker på sendetasten og svarer det kaldende skib. Hvorfor opnår I ikke kontakt?
Må man som maritim VHF-bruger anvende en VHF radio på land?
Hvor længe gælder din tavshedspligt?
Hvor placeres VHF-antennen normalt og hvorfor?
Kan du kalde et andet skib på kanal 3?
Hvad benyttes kanal 16 til?
Kan man ved URGENCY DSC-kald adressere kaldet til alle stationer?
Du har udsendt en Distress Alert ved en fejl. Hvad vil du gøre?
Hvis tiden tillader det, er det så muligt at indtaste nødsituationens art på DSC-udstyret, inden du vil udsende en DISTRESS ALERT?
Annoncering af en sikkerhedsmelding til alle stationer sker ved udsendelse af et DSC-kald. Længerevarende sikkerhedsmeldinger, der udsendes på en interskibskanal (kanal 6), skal endvidere annonceres på en anden kanal? Hvilken kanal er det?
Hvilken af nedenfor nævnte informationer kan du indtaste med DSC-udstyrets tastatur, hvis du skal udsende en DISTRESS ALERT?
Hvilke informationer indeholder et skibs DSC-urgency kald?
Hvad er kaldets art, hvis man på DSC-udstyret vælger SAFETY?
Hvad står MMSI for?
Hvilket idenifikationsbogstav har NAVTEX station Rogaland?
Hvordan ser et signal fra en aktiveret radar SART ud på en radarskærm?
Hvad er NAVAREA?
Hvilket havområde befinder du dig i, hvis du er inden for radiotelefonidækning af mindst 1 VHF-kystradiostation, hvor der kontinuerligt er mulighed for alarmering via DSC?
Skal der kvitteres på DSC-udstyret for et DSC-rutinekald?
På en NAVTEX modtager er der 4 meddelelsestyper du ikke kan fravælge. Hvilke?
Du har fejlagtigt aktiveret en EPIRB, hvad vil du gøre?