SRC Certifikatprøve fra Duelighedsklubben
Godkendt i henhold til Søfartsstyrelsens standard for kvalitetsstyring af fritidssejlerprøve


Du har 1 time og 15 minutter (75 minutter) til at løse opgaven. Resterende tid:


Opgave 1 (gruppe 1)

Du befinder dig midt i Øresund på skibet MOLLY / OU1234 uden DSC. Du observerer en drivende container. Der er mange andre lystbåde i området. Vælg hvilken melding du vil udsende på din VHF kanal 16.

  1. PAN PAN - PAN PAN - PAN PAN ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er MOLLY MOLLY MOLLY / OU1234 drivende container observeret i Øresund - skifter til kanal 6. Afventer herefter opkald fra skibe i nærheden
  2. SECURITE her er MOLLY observeret drivende container i Øresund for yderligere information kald mig på kanal 6
  3. SECURITE - SECURITE - SECURITE ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er MOLLY MOLLY MOLLY / OU1234 drivende container observeret i Øresund - skifter til kanal 6. På kanal 6 udsendes samme kald og en uddybende forklaring

Opgave 2 (gruppe 1)

Må en længerevarende sikkerhedsmelding udsendes på kanal 16?

  1. Nej
  2. Ja

Opgave 3 (gruppe 1)

Når en station har udsendt en ilmelding adresseret til "ALLE STATIONER" og hjælp ikke længere er nødvendig, skal den annullere sin ilmelding. Hvordan?

  1. Ilmeldinger adresseret til "ALLE STATIONER", skal ikke annulleres
  2. Dette gøres via kystradiostationen
  3. Ved at udsende en ny ilmelding, adresseret til "ALLE STATIONER"

Opgave 4 (gruppe 1)

Hvornår skal en ilmelding adresseret til "ALLE STATIONER" afsluttes?

  1. Når hjælp ikke længere er nødvendig
  2. Ilmeldinger afsluttes aldrig
  3. Når Lyngby Radio har kvitteret

Opgave 5 (gruppe 1)

Du hører følgende på kanal 16: MAYDAY MAYDAY MAYDAY her er MÅGEN MÅGEN MÅGEN kaldesignal XPA1234 position 4 sømil vest for Tårs i Langelandsbælt 4 personer om bord har ramt ukendt genstand og slået et stort hul i skroget synker hurtigt alle 4 personer forlader båden iført redningsveste nu. Efter ca. 1 minut har du stadig ikke hørt nogen kvittering, hvorfor du kvitterer på kanal 16. Du befinder dig ca. 10 sømil nord for Mågen og det vil tage dig et par timer at komme til undsætning. Dit skib hedder TERNEN. Hvilken melding vil du sende efter din kvittering?

  1. PAN PAN - PAN PAN - PAN PAN - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER HER ER TERNEN TERNEN TERNEN/OU3131 PAN PAN følgende modtaget fra MÅGEN/XPA1234 kl. xxxx begynder position 4 sømil vest for Tårs i Langelandsbælt - 4 personer om bord - har ramt ukendt genstand og slået et stort hul i skroget - synker hurtigt - alle 4 personer forlader båden iført redningsveste nu
  2. MAYDAY MAYDAY MAYDAY her er TERNEN TERNEN TERNEN MAYDAY RELAY følgende modtaget fra MÅGEN/XPA1234 begynder position 4 sømil vest for Tårs i Langelandsbælt - 4 personer om bord - har ramt ukendt genstand og slået et stort hul i skroget - synker hurtigt - alle 4 personer forlader båden iført redningsveste nu
  3. MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY alle stationer alle stationer alle stationer her er TERNEN TERNEN TERNEN MAYDAY følgende modtaget fra MÅGEN/XPA1234 kl. xxxx begynder position 4 sømil vest for Tårs i Langelandsbælt - 4 personer om bord - har ramt ukendt genstand og slået et stort hul i skroget - synker hurtigt - alle 4 personer forlader båden iført redningsveste nu
  4. MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY her er TERNEN TERNEN TERNEN Afventer herefter opkald fra interesserede stationer

Opgave 6 (gruppe 1)

På kanal 16 hører du følgende: PAN PAN - PAN PAN - PAN PAN ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er VIBEN VIBEN VIBEN. Herefter hører du ikke mere. Du sejler i danske farvande. Hvad vil du gøre?

  1. Udsende en MAYDAY RELAY
  2. Jeg foretager mig intet
  3. Underrette Lyngby Radio

Opgave 7 (gruppe 1)

TERNEN / XPA4321 har modtaget og kvitteret for følgende nødkald og nødmelding: MAYDAY MAYDAY MAYDAY her er MÅGEN MÅGEN MÅGEN Kaldesignal XPA1234. 6 sømil øst for Skagen. Kollision med ukendt skib. Alvorlig lækage. 3 mands besætning. Rød glasfibersejlbåd. Vi går i redningsflåden. TERNEN sender hermed følgende MAYDAY RELAY: MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY her er TERNEN TERNEN TERNEN MAYDAY følgende modtaget fra MÅGEN / XPA1234 kl xxxx begynder: MÅGEN i kollision med ukendt skib øst for Skagen. Besætningen er gået i redningsflåden. Er dette en korrekt MAYDAY RELAY?

  1. Ja
  2. Nej

Opgave 8 (gruppe 1)

Du hører nødkald og nødmelding på kanal 16 fra skibet SØHESTEN/OYAK2 et par gange. Skibet er afgjort langt borte, men ingen har kvitteret. Hvad gør du?

  1. Jeg vil kalde SØHESTEN og anbefale, at han prøver en anden kanal
  2. Jeg kvitterer for nødmeldingen, hvorefter jeg sender en MAYDAY RELAY
  3. Da jeg er afgjort langt borte, undlader jeg at kvittere

Opgave 9 (gruppe 1)

I hvilken situation må du sende en ilmelding?

  1. Hvor der ikke er overhængende fare, men hurtig hjælp dog er nødvendig
  2. Når øjeblikkelig hjælp er nødvendig
  3. Lystfartøjer må ikke udsende ilmeldinger

Opgave 10 (gruppe 1)

Hvilket signal vil du benytte, hvis du har en melding vedrørende vrag, miner eller is?

  1. Ilsignalet
  2. Nødsignalet
  3. Sikkerhedssignalet

Opgave 11 (gruppe 1)

Hvis nødtrafikken forstyrres, kan der anmodes om radiotavshed ved at anvende ordene SEELONCE MAYDAY. Hvem kan anmode om radiotavshed?

  1. Kun den der leder nødarbejdet (RCC eller OSC)
  2. Kun den nødstedte
  3. Kun kystradiostationer

Opgave 12 (gruppe 1)

Lyngby Radio har hørt nødkald og nødmelding fra MÅGEN/XPA1234. Hvordan lyder Lyngby Radios kvittering?

  1. MAYDAY MAYDAY MAYDAY her er Lyngby Radio - Lyngby Radio - Lyngby Radio MAYDAY modtaget
  2. MÅGEN her er Lyngby Radio din nødmelding er modtaget og forstået
  3. MAYDAY MÅGEN MÅGEN MÅGEN her er Lyngby Radio - Lyngby Radio - Lyngby Radio modtaget MAYDAY
  4. Lyngby Radio kalder MÅGEN MÅGEN MÅGEN din MAYDAY er modtaget

Opgave 13 (gruppe 2)

Skibsnavnet SOFIE skal bogstaveres med det fonetiske alfabet - sæt kryds ved den rigtige bogstavering.

  1. Sierra - Oscar - Foxtrot - India - Echo
  2. Sierra - Oscar - Fantasy - India - Essen
  3. Silence - Oscar - Foxtrot - Imbis - Echo

Opgave 14 (gruppe 2)

Hvordan kan en overtrædelse af tavshedspligten straffes?

  1. Med bøde
  2. Tilbagekaldelse af certifikatet
  3. Med fængselsstraf

Opgave 15 (gruppe 2)

Hvor meget effekt (Watt) taler man om, når man på et VHF-radioanlæg taler om nedsat effekt?

  1. 10
  2. 1
  3. 15

Opgave 16 (gruppe 2)

Har du pligt til at forevise dit VHF-radioanlæg til kompetente myndigheder?

  1. Ja
  2. Nej
  3. Kun hvis VHF-anlægget er benyttet indenfor de sidste 24 timer

Opgave 17 (gruppe 2)

Hvad står bogstavet "F" for i betegnelsen F3E?

  1. Frekvensmodulation
  2. Fiskerikanaler
  3. Finere Lydgengivelse

Opgave 18 (gruppe 2)

Hvornår må et VHF-radioanlæg bestykkes med kanalerne 1F, 2F og 3F?

  1. Når båden benyttes til fiskeri
  2. Efter eget valg
  3. Når båden er et registreret fiskefartøj med havnekendingsnummer

Opgave 19 (gruppe 2)

Hvilken driftspænding vil et VHF-radioanlæg normalt benytte i en lystbåd?

  1. 12 V
  2. 1,8 V
  3. 220 V

Opgave 20 (gruppe 2)

I hvilken enhed måles strømstyrke?

  1. Ampere
  2. Volt
  3. Watt

Opgave 21 (gruppe 2)

Skal du svare på et utydeligt opkald, som du er sikker på er til dig, men du hørte ikke hvem der kaldte?

  1. Nej
  2. Ja

Opgave 22 (gruppe 2)

Hvilket meteorologisk varslingsdistrikt ligger du i, hvis du ligger 10 sømil vest for Fanø?

  1. Tyskebugt
  2. Fisker
  3. Skagerrak

Opgave 23 (gruppe 2)

Kan et SRC-certifikat tilbagekaldes?

  1. Nej
  2. Ja

Opgave 24 (gruppe 2)

Skal du svare på et utydeligt opkald, som du ikke er sikker på er til dig?

  1. Ja
  2. Nej

Opgave 25 (gruppe 2)

Kan man fra alle danske farvande nå Lyngby Radio med en bærbar VHF?

  1. Ja
  2. Nej

Opgave 26 (gruppe 2)

Må en lystbåd sende på kanalerne 1F, 2F og 3F?

  1. Ja
  2. Nej
  3. Ja - hvis de har et stort behov

Opgave 27 (gruppe 2)

Du er stået til søs og benytter Dual Watch-systemet på dit VHF-radioanlæg. Den valgte kanal er kanal 72. Dit skib bliver kaldt på Kanal 16. Du griber mikrotelefonen, trykker på sendetasten og svarer det kaldende skib. Hvorfor opnår I ikke kontakt?

  1. Ikke på grund af tekniske årsager
  2. Fordi det kaldende skib automatisk vil lytte på interskibskanalen 6
  3. Aktiveres senderen under Dual Watch funktionen, vil den sende på den valgte kanal

Opgave 28 (gruppe 2)

Må man som maritim VHF-bruger anvende en VHF radio på land?

  1. Nej
  2. Findes der ingen regler om
  3. Ja

Opgave 29 (gruppe 2)

Hvor længe gælder din tavshedspligt?

  1. Kun til mit certifikat bliver forældet
  2. Så længe jeg har VHF om bord
  3. Hele livet

Opgave 30 (gruppe 2)

Hvor placeres VHF-antennen normalt og hvorfor?

  1. Så højt som muligt for at øge rækkevidden
  2. Søfartsstyrelsen skriver i tilladelsen, hvor man ønsker din antenne placeret for at undgå forstyrrelser
  3. Kan placeres hvor man ønsker, da placeringen ingen indflydelse har på udbredelsesforholdene

Opgave 31 (gruppe 2)

Kan du kalde et andet skib på kanal 3?

  1. Nej, dette er en arbejdskanal for Lyngby Radio
  2. Kun hvis der ikke er trafik på kanalen
  3. Ja, hvis alle interskibskanalerne er optaget

Opgave 32 (gruppe 2)

Hvad benyttes kanal 16 til?

  1. Benyttes kun som lyttekanal
  2. Må kun benyttes af kystradiostationer som kaldekanal
  3. Benyttes til nød-, il- og sikkerhed samt opkald

Opgave 33 (gruppe 3)

Kan man ved URGENCY DSC-kald adressere kaldet til alle stationer?

  1. Ja
  2. Kan kun gøres af kystradiostationer
  3. Nej

Opgave 34 (gruppe 3)

Du har udsendt en Distress Alert ved en fejl. Hvad vil du gøre?

  1. Stoppe for udsendelsen og derefter annullere min nødalarm på kanal 16
  2. Jeg vil slukke for radioen og vente 5 minutter med at tænde igen
  3. Jeg vil intet foretage mig, da der ikke efterfølgende er udsendt Mayday på kanal 16

Opgave 35 (gruppe 3)

Hvis tiden tillader det, er det så muligt at indtaste nødsituationens art på DSC-udstyret, inden du vil udsende en DISTRESS ALERT?

  1. Ja
  2. Nej

Opgave 36 (gruppe 3)

Annoncering af en sikkerhedsmelding til alle stationer sker ved udsendelse af et DSC-kald. Længerevarende sikkerhedsmeldinger, der udsendes på en interskibskanal (kanal 6), skal endvidere annonceres på en anden kanal? Hvilken kanal er det?

  1. 12
  2. 16
  3. Da alle stationer har DSC-udstyr, skal der ikke annonceres på andre kanaler

Opgave 37 (gruppe 3)

Hvilken af nedenfor nævnte informationer kan du indtaste med DSC-udstyrets tastatur, hvis du skal udsende en DISTRESS ALERT?

  1. Vejrforhold
  2. Den ønskede hjælp
  3. Antal personer om bord
  4. Nødsituationens art

Opgave 38 (gruppe 3)

Hvilke informationer indeholder et skibs DSC-urgency kald?

  1. Det kaldende skibs MMSI-nummer - den ønskede adressering - kaldets art - den kanal hvor selve ilmeldingen bliver sendt på - udsendelsesform (normalt telefoni)
  2. Det kaldende skibs navn - situationens art (f.eks mand over bord) - vejrforhold - skibets destination - den kanal hvor selve ilmeldingen bliver sendt på - udsendelsesform (normalt telefoni)
  3. Det kaldende skibs kaldesignal - kaldets art - vejr- og strømforhold - den ønskede hjælp - udsendelsesform (normalt telefoni)

Opgave 39 (gruppe 3)

Hvad er kaldets art, hvis man på DSC-udstyret vælger SAFETY?

  1. Il
  2. Nød
  3. Sikkerhed

Opgave 40 (gruppe 4)

Hvad står MMSI for?

  1. Maritime Mobile Service Identity
  2. Most Maritime Safety System
  3. Maritime Military Safety Information

Opgave 41 (gruppe 4)

Hvilket idenifikationsbogstav har NAVTEX station Rogaland?

  1. B
  2. L
  3. W

Opgave 42 (gruppe 4)

Hvordan ser et signal fra en aktiveret radar SART ud på en radarskærm?

  1. 12 prikker
  2. MMSI nummer
  3. Kaldesignal

Opgave 43 (gruppe 4)

Hvad er NAVAREA?

  1. Skibets planlagte rute
  2. Opdeling af farvandene for udsendelser af maritim sikkerhedsinformation (MSI)
  3. Havområder med tæt trafik

Opgave 44 (gruppe 4)

Hvilket havområde befinder du dig i, hvis du er inden for radiotelefonidækning af mindst 1 VHF-kystradiostation, hvor der kontinuerligt er mulighed for alarmering via DSC?

  1. A3
  2. A1
  3. A2
  4. A4

Opgave 45 (gruppe 4)

Skal der kvitteres på DSC-udstyret for et DSC-rutinekald?

  1. Nej
  2. Ja
  3. Nej, man skal kun skifte til den foreslåede kanal

Opgave 46 (gruppe 4)

På en NAVTEX modtager er der 4 meddelelsestyper du ikke kan fravælge. Hvilke?

  1. A, B, D og L
  2. B, D, E og L
  3. E, F, D og L

Opgave 47 (gruppe 4)

Du har fejlagtigt aktiveret en EPIRB, hvad vil du gøre?

  1. Slukke for EPIRBen og omgående kontakte en kyststation og fortælle fejlen
  2. Ringe hjem og fortælle, at der ikke er grund til nervøsitet
  3. Kontakte fabrikanten så snart du kommer hjem